måndag 22 mars 2010

Fogden kommer inte åt skulderna...

Idag skrev Ulrika Ring sin vana trogen, ett lysande inlägg. Tydligen har dagen präglats av att olika medier, kommit på att kronofogden har så mycket att göra, så de inte kommer åt skuldsatta. Aftonbladet vill ju inte vara sämre, utan skriver även de, en artikel som är en skam för den journalistiska objektiviteten.

I stora drag handlar artikeln om att folk medvetet håller sig undan sina delgivningsärenden. 517 000 av kronofogdens krav gick vidare till en delgivningsman. Bara det faktum att kronofogden får in 517 000 krav, borde väl höja ögonbrynen på en seriös journalist. "Va, i helvete, 517 000 krav, det är ju hur mycket som helst... vad beror det på!" Kunde de ha tänkt, men inte då. Istället använder man ord som att folk struntar i att skicka in delgivningskvittot. Eller att folk smiter från ansvaret. Inte något om varför man inte skickar in delgivningslappen.

Jag ska förklara varför man inte gör det. Jag har själv "struntat" i att skicka in lappen och "smitit från ansvaret". Det gjorde jag därför att jag inte orkade. När livet är så in i helvete up fuckat och det dessutom går upp för en, att eftersom jag inte klarade av att betala mina räkningar, så är mitt liv nu kört. Jag kommer att sitta med skulder resten av mitt liv. När valet hänger mellan att leta upp ett rep och en stabil bjälke, eller mellan att försöka, på något sätt få mat på bordet till barnen, så ligger inte ett delgivningskvitto som högsta prioritet. Ja, breven från fogden låg kvar oöppnade, säkerligen fullkomligt oansvarigt, men oundvikligt, för att orka fortsätta leva. Så var det för mig, så är det med största säkerhet med merparten av de som inte har skickat in delgivningskvittot.

Pressansvarig på kronofogden (ja, jag skriver medvetet kronofogden med liten bokstav, eftersom denna instans inte förtjänar den status som stor bokstav ger) jan åkerlund, tror att ökningen av folk som inte skickar in delgivningskvittot, kan bero på att folk har det tuffare ekonomiskt, no shit Sherlok. Han fortsätter dock, (därav små bokstäver i hans namn) "Det stora problemet är att folk handlar på kredit". Nä, herr åkerlund, det stora problemet är att blodiglar som intrum och alektum och ak inkassotjänst med flera betalar tio procent för en förfallen fordran men driver in hundra procent, med hjälp av kronofogden, som dessutom driver in räntan först, vilken ofta ligger på över trettio procent.

janne säger också i artikeln:

Anledningarna till att folk smiter från ansvaret är många.

– Det kan handla om allt mellan himmel och jord - från psykologiska orsaker, till att personen har flyttat, är borta på semester. En del försöker smita från skulden, vilket är rent idiotiskt eftersom den obetalda skulden hela tiden växer, säger Jan Åkerlund.


Snälla pressansvariga från kronofogden, VAKNA, SE VERKLIGHETEN Gör inte detta till ett lyxfällan problem. Vi skuldsatta kämpar varje dag, för att få vardagen att gå ihop. Vi lever på marginalerna, när det just gått åt helvete, så ligger inte det högst på listan att skicka in delgivningskvittot. So what om skulden växer hela tiden, Sverige omöjliggör det att bli skuldfri ändå. Att få det där brevet från fogden, är en livstidsdom för alltför många svenskar. Det handlar inte om att man åkt på semester just när brevet kom... semester finns inte ens på världskartan för oss skuldsatta.

Snälla media, vakna och se det verkliga problemet. Det är inte att 517 000 kravbrev var obesvarade. Problemet är vad skuldsättningen gör med människor. Problemet är att systemet gör det komplett omöjligt att ta sig ur skuldsättningen.

6 kommentarer:

  1. Ska läsa aftonbladets artikel imorgon. Just nu är jag för deppig, problemet för stort.

    ...och imorgon blir det D-Day för BeA

    Äh jag skummade igenom, och Lo and Behold inte en enda gång använder pressansvarige Göra rätt för sig! :D Alltid något!

    SvaraRadera
  2. Jag tycker det är jätteledsamt att se att ex.vis Amerika, som sitter i skiten nu, behandlar sina överskuldsatta med en respekt som inte ens ligger i sin linda här i Sverige. Att Svenska myndigheter ska se på sina medborgare med så smutsiga glasögon.

    Journalisterna ska vi bara inte tala om. Kanske med undantag för SvD.

    ...och vilket strålande inlägg. Det kommer länkas till MÅNGA gånger.

    SvaraRadera
  3. Kanon!

    MVH
    Robert

    http://www.systemsnyltarna.blogspot.com

    SvaraRadera
  4. Bra jobbat. Aftonbladet verkar strunta i kvaliten på sina artiklar nu. "Bara vi får sälja ett lösnummer till...." eller?

    SvaraRadera
  5. Min granne som är flygvärdinna var i N.Y när det hände 11/9. Jag fattade då varför hon gillade USA. De som hade 10 spänn att avvar köpte strumpor till brandmännen. Vi i svedala skulle kolla in allt, åka hem och skriva om det på facebook. "Jaaa, jag KÄNNER att jag BORDE nog ha GJORT NÅT... MEN... " VI finns inte på RIKTIGT. Vi FINNS bara på nåt jävla pinsamt facebook. Ingen grann-samhörighet här inte.

    SvaraRadera
  6. Den var mycket bra, jag hänger mycket på fattiga-riddare och på Intrum Cleaner, men Intrum, alektum m.fl har gräddfil in på KFM, och KFM behandlar detta utan att kolla bakomliggande fakta.

    Tips! Ser ni att kravet är ogiltigt, bestrida!

    Helt rätt att inte skicka in delgivningen, för då börjar KFMs klocka att ticka, vilket innebär att de har dig. Bestrida bara huvudkravet underteckna, posta/faxa in den.

    Idag är det mer regel än undantag att hamna hos KFM och TR i ett FT-mål.

    JM

    SvaraRadera