tisdag 16 mars 2010

Skulder förstör folks liv.

Kom det som en nyhet?

Vi bor i ett välfärdssamhälle, ett samhälle, där politikerna har så lite verklighetsnärvaro, så de på fullt allvar tror sig kunna systemet. Moderaterna är inte på något sätt unika med sina åsikter. Nej, alla partier är lika verklighetsfrånvarande. Det finns politiker med insikt, men inga partier.

Om man hypotetiskt säger att vi får ett samhällsproblem, som kostar skattebetalarna, mellan 30 och 50 miljarder kronor varje år, tror ni inte politikerna skulle sätta sig ner och gnugga geniknölarna för att komma på en lösning till problemet. De borde införa myndigheter, som bara arbetar med att lösa denna extrema kostnad. Eller hur?

Idag har vi detta samhällsproblem, med de kostnaderna, det kallas överskuldsättning. Och det finns en myndighet. Kronofogden, som arbetar uteslutande för att öka på kostnaderna för samhället. Kronofogden är nämligen inte en myndighet som vill förbättra för den utsatta gruppen. Det är en myndighet som uteslutande arbetar för att de som ser till att kostnaderna är som de är, nämligen inkassobolgen, får sina pengar. De se till så att ett företag, som kanske inte betalat mer än tio procent av en faturas värde, får hjälp av staten att driva in hundra procent av värdet, plus ränta. Dessutom hjälper de till med att driva in räntan först, allt för att se till att möjligheten att komma ur skuldsituationen och sluta vara en belastning för samhället minskar till noll.

I dagarna fick jag ett mail, från signaturen Berra. En kille som arbetat som hantverkare, men hans företag kursade, vilket satte honom i sits, som vem som helst kan hamna i, en sits som driver människor till att ta till desperata åtgärder. En sits som får personer som Berra att mer eller mindre gå under jorden, eftersom man vet att det är enda sättet att bli skuldfri på. Alla vill göra rätt för sig, säger kronis, visst, men hur? säger jag. I Sverige finns det många som Berra, som håller sig undan, eftersom det är enda utvägen till ett drägligt liv. Rätt eller fel, spelar ingen roll. Livsnödvändigt och framtvingat av systemet är det dock.


Hej sss...


Vill tacka för en grym blogg!... Önskar att jag orkade ha samma energi och skriva som du, men jag förtränger jag! Försöker så gott jag kan att inte låta
mina skulder och medföljande problem tränga in på livet så mkt. Jag tror ju att jag inte kan göra ngt åt problemet för att min ekonomi är i botten.
Den har ju varit så de sista 3 åren! Men när jag läser din blogg så tänker jag visst ja... jag har ju också skulder hade glömt det..
Riktigt så är det kanske inte, då hela ens jävla existens är begränsad av ens skulder! Tänker inte rabbla upp vad man inte kan göra då man har skulder, för jag vet att du redan
vet det :-) jag kallar det (livstids straff). Man kan slå ihjäl ngn och få 5 - 10 år på kåken, sedan är man fri ooh göra vad man vill.
Men är man skuldsatt så har man ett livstids straff om man nu inte vinner på trisslotten som man inte har råd att köpa..

Lite om mig själv
35 år med ett barn.
Är skuldssatt sedan 16
Gick under jorden för ca 2-3 år sedan finns ej med på ratsit, har ingen brevlåda = ingen post! de räkningar jag betalar gör jag via email
Bor med min tjej sedan 10 och hennes 2 söner, hon står på alla papper och dyl.
Är en jävligt duktig hantverkare som drivit byggföretag i ca 8 år innan kk
Använde mig sedan av fakturerings bolag till det inte heller gick.
Vägrar att ta anställning då det blir löne utmätning dierkt
Gör lite svart jobb här och där.
Har en ide pg snart som kommer generera ekonomi utan insyn.

Mål
Att vara skuldfri när jag är 40

Lite om mina skulder
Många av dessa skulder är äldre en 10 -12 år samt att många ej heller har hört av sig på flera år!

Inkassobolag skadegörelse och klotter som ung
Studeistödnämden sedan jag försökte plugga in gymnasiet samt div datakurser, sve & eng
Skatteskulder sedan min enskilda firma gick i kk.
Vårdnadsbidrag skulder, då jag fick barn som 18 åring med en sinnessjuk kvinna som var 38 som ej lät mig träffa min dotter.
De tunga (skit i allt pg av skulder perioder) man haft har det blivit p böter, trafikförsäkringsföreningen.
Stockholm läns landsting för att man var tvungen att gå till sjukan utan pengar.
Safe mini lager hade ej råd att betala för lagrade möbler då jag var tvungen att ha dem ng stans då mitt rivningskontrakt upphörde.
Rättshjälpmyndigheten
Rikspolisstyrelsen
Gulatidningen
Svea inkasso
Visma collectors
Sshandels & juristinkassoHojap p service
Sergel inkasso
Trygg hansa
United inkasso
Intrum
Data inkasso
Bolagsverket
pbk outsourcing
Folksam
Sankt eriks inkasso
Tror att det sammanlagda beloppet kan vara ngn stans runt 6-7 hundra tusen svenska bagis

Glömde jag ngt inkasso bolag?
I sådant fall skitsamma!


Anledningen varför jag skriver till dig är dels att du skriver jävligt bra! och har samma uppfattning och tycke som mig.
Men också att jag behöver råd om var jag skall börja nysta i allt utan att väcka en björn som sover?
Skatte skulderna väntar jag ju självklart ut... ca 3-4 år kvar på dessa..
Men resten hur tar man reda på vad som är preskriberat och inte utan och ringa och säga
Hej jag heter berra och mitt pers nr är 19xx xx xx har jag ev ngn skuld hos er? "ja nu har du det... hade du inte ringt idag så hade din skuld hos oss varit preskriberad nästa vecka!
Bra att du hörde av dig berra! vart ska vi skicka fakuran? vill du kanske göra en deal med oss?"
Nä tack ingen deal idag med indrivningstorrpeder!

Om du vill får du gärna skriva en tillbaks till mig och vill du kopiera mailet till bloggen går det bra också..

Stå på dig då du ger andra inspiration!

Mvh
Alias Berra

11 kommentarer:

  1. Tufft men jag förstår dig till fullo Berra. Många tvingas gå under jorden för sin existens. Tror nog att mycket av det du är skyldig preskriberas efter hand som du säger. Kan ingen annan kolla vad du är skyldig? Vet inte om man får men alla kan ju gå in på nätet och kolla allt om alla så det borde väl kunna gå.

    Jag hoppas du kommer tillbaka till ett liv utan att vara jagad och kunna känna dig som en fri människa. Man lever bara en gång.

    SvaraRadera
  2. Sån jävla waste of space dessa tjänstemän är. Det ska bli så roligt när någon tar bladet från mnnen och berättar lite om VARFÖR man tror att det är BRA för samhället att tvinga folk att lösa sina problem som Berra gjort.

    Nåt så jävla kontraproduktivt. jag börjar snart rösta för fängelsestraff för dumhet.

    SvaraRadera
  3. Å vi va liksom inne på samma linje idag du och jag. :) Vill du gifta dig med mig? :D

    SvaraRadera
  4. Ulrika, det är klart jag vill gifta mig med dig... Tar du över hälften av mina skulder då???

    SvaraRadera
  5. Vi överskuldsatta är rena produkter, som genererar pengar bara med vår existens. Många människor tjänar sitt dagliga bröd via oss, var skulle dessa arbeta annars. Ta alla inkassonördar, Kronofogdens trångsynta byråkrater till exempel, var får de plats någonstans? Marknaden behöver oss, vi göder en ny lönande bransch. Vi är den moderna tidens slavar. Face it..

    SvaraRadera
  6. Jag kan viga er! Kul att träffas igår. För övrigt håller jag med No Cash.

    SvaraRadera
  7. *skrattar* i vått och torrt! Äh fan jag tar ALLA dina skulder! :D

    Råbärt! Du är hedersgäst på bröllopet. Int´ska du viga oss int´! Du gör ju olika hundar och har säkert en sort på lur den dagen också.

    JÄTTEKUL att träffas igår. Fler gånger!

    SvaraRadera
  8. Ge dagen positivt innehåll.Låt inte dessa "alla" som har med din skuld att göra få din energi.Du töms efter ett tag. Ger du positivität,får du positivität. Att spegla sig i andras liknande situation ger kort värme och liten framgång.VILKA LÖSNINGAR SITTER DU PÅ.
    Ge av dig med dessa lösningar till de du pratar med.Sen erfarar du att alla tänker lösningar ochså.Matcha dessa med dina och känn glädjen av att andra ger dina lösningar påfyllning.
    Ett ex.; Medan vi kämpar på mot en lösning,kanske ett fond av medlemmars små pengar
    kunne ge några en ekonomisk grund för en uppgörelse av sin skuld? Vem som får, lottas ut el.l........Ville bli en glädje för några och kanske en spira för en ny trend med privata uppgörelser?

    SvaraRadera
  9. Fanig situation, bor sjalv pa Irland sedan januari. Visst fodringsagarna (Intrium framst) kan jaga mig har, men det ar en annan rattsakerhet och helt annat forfarande har. De far forsoka i sa fall att via rattsvasendet satta mig i personlig konkurs. Nar val det gar igenom snor dem ALLT, inkl. ombyte av klader. De goda med det hela ar att sen ar man av med skulden, aven om inkasso fick fikon kan de inte lagligen begara resten.

    SvaraRadera
  10. Ett stort problem som ingen tagit upp är att en överskuldsatt inte får jobb !
    Det finns ingen arbetsgivare som vill anställa en person med skulder som är så stora att de aldrig kan betalas.
    Arbetsgivare vill ha en person som vill satsa på jobbet, göra karriär o jobba mycket.
    Men hur ska man motivera en anställd att göra detta om inte inkomsterna ens räcker till räntorna på skulden ?

    SvaraRadera
  11. Hej Berra
    Vi sitter stor sätt i samma båt, dock är min skulder 1,1 ca, och har stort sätt alltid hot på mig av gamla fordringsägare, jag har inte polis anmält alla dessa, så jag får inte skyddad adress. jag har fast jobb med löneutmätning, så jag lever mer eller mindre bara och nu har det gått så långt att jag allvarligt vill flytta ifrån detta land om jag får chansen att börja om på nytt, jag vet bara inte hur mycket mer jag klarar av, sen vill man ju ge sin dotter ett drägligt liv och det kan jag inte ge henne i dagsläget.

    Så är det någon som vet vart man ska flytta? eller hur man ska gå till väga? råd? eller andra bra tips.

    SvaraRadera