onsdag 7 april 2010

Fattiga Riddare

Idag bloggar vi i onsdagsgänget om det som faktiskt förde oss samman. Nämligen det utmärkta forumet Fattiga Riddare.

I begynelsen fanns inget, sedan kom ljuset. Ungefär så kändes det för mig när jag fann Fattiga Riddares forum. Jag hade gått i några år som skuldsatt. Jag hade ingen aning om vad man skulle göra eller hur man skulle bete sig. Inkassobreven kommer med en stadig, aldrig slutande ström. Beloppen ökar för varje brev. I dessa fina breven så ökar beloppen också stadigt. Skulle jag bara ha behövt betala det jag faktiskt var skyldig, så hade jag snart kunnat ta av mig mina bojor, men icke då, ränta på ränta, på ränta, på ränta, gör att hoppet att någonsin bli fri, minskar till minus på skalan.

En dag i höstas, satt jag och Googlade på skuldsanering och trillade in på Fattiga Riddares forum. Vilken aktivitet, jag fann, vilken vilja att hjälpa andra. Tidigare forum jag varit med i olika sammanhang, har man fått vänta ett par dagar på svar, men på Fattiga Riddare, så skriver man en fråga, så kommer svaret nästan direkt. De som svarar är dessutom orimligt kunniga.

På Fattiga Riddare, har jag lärt mig otroligt mycket, jag har dessutom fått en vilja att vilja ta tag i min situation och en kunskap som gör det möjligt att göra något.

Från att ha varit totalt nollad och ointresserad av allt som hade med min ekonomi att göra, så började jag blogga om mitt liv. Mest för att få skriva av mig lite. Terapi kan vi kalla det. Efter mitt andra blogginlägg, kontaktade Ulrika mig. Hon hade en idé om tt vi skulle dra ihop några bloggar som alla skriver om skulder och varje onsdag skriva om ett förutbestämt ämne. Sagt och gjort, här är vi. Läsarantalet ökar hela tiden. Kommentarerna likaså. Många fantastiska människor hör av sig. Många som dessutom vill hjälpa en medmänniska hör av sig. Det behövs så lite för att förgylla någons dag. Senast igår var det en underbar person som delade med sig, genom att skicka ett betal sms till mig. Trots att jag har det betalnummret, så vill jag klargöra att jag skriver inte denna blogg i något som helst vinstsyfte. SMSet var, kan man säga ett desperat förstök att få in några kronor, när det var som jävligast. Idag kan ni förutom oss gamla rävar i onsdagsbloggeriet läsa vad Meggie har att säga, hon är en ny bloggare bland oss, men en energisk ung kvinna, som har otroligt mycket att ge.

Till sist vill jag tacka Admin på Fattiga Riddare, för den energi och allt det jobb han lägger ner för att driva Sveriges största forum för överskuldsatta. Ett forum där alla är välkomna, till och med Peter Hellman...

Skriv nu någon trevlig kommentar. Sedan går du in och läser vad mina kompisar har att säga.

Dwight
Johnny Rocker
Signerat Stockholm
Ljuramannen
Att göra rätt för sig
No Cash
Inspirera
Meggie
Listan kommer att uppdateras allt eftersom inläggen kommer...

13 kommentarer:

  1. FR spelar stor roll och gör skillnad!

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  2. Kan inte göra mycket annat än att instämma.

    Dwight

    SvaraRadera
  3. På Fattiga Riddare har jag funnit bundsförvanter, nya vänner, internetkontakter etc, etc i en aldrig sinande ström. Har tack vare forumet funnit folk med substans. Det hade jag inte förr. För som skuldsatt, sjukskriven och dessutom f.d missbrukare är det mycket svårt att byta vänner från ett liv i kaos i över 20 år. Sakta börjar jag få vänner som vill framåt. För allt detta har jag, vad vi som vart med ett tag kallar FR att tacka för.

    SvaraRadera
  4. Jag säger som Ozzy Osbourne, rocknroll.

    SvaraRadera
  5. Kul att vi googlade in... Broder!

    SvaraRadera
  6. Google förde mig till FR sedan blogg och sedan gemenskap...tiden före FR vill jag inte ens komma ihåg. ;)

    SvaraRadera
  7. Utan FR hade jag fortfarande suttit i träsket och inte skuld- och prickfri.

    SvaraRadera
  8. Hittade hit av en slump så nu ska jag kolla in FR också. Känner mig glad! :-)

    SvaraRadera
  9. Smulan önskar hjäp me överklagan

    SvaraRadera
  10. Beskriv hur man blir medlem på FR

    SvaraRadera
  11. En lista i varje stad på vilka som arbetar på varje stad där KF borde upprättas ,ADR ,namn osv

    SvaraRadera