tisdag 6 april 2010

Påskägg är alltid kul

Ibland så möter man människor som påverkar ens liv på olika sätt. Vissa bra, andra dåliga. När man läser kommentarerna som kommer här, så blir man ibland mörkrädd. Vissa människor, verkar tro att vi skuldsatta har satt oss i situationen bara för att vi vill. "Det ska bli så fantastiskt roligt att inte betala räkningarna idag, hoppas det kommer en delgivningsman också". Låt mig en gång för alla tala om att man hamnar inte i skuldfällan för att man vill, man gör det för att man inte kunde undvika det. Eller så finns de som hamnar här för att de på grund av sjukdom eller annat inte klarade sig i livets hårda skola. Det finns fantastiskt många anledningar till varför man satts i skuld, så att döma någon, det är fruktansvärt.

Någon skrev en elak kommentar till mitt inlägg, när jag skrev att jag skulle på fest. Jag skulle köra långt, för en fest jag var tvungen att gå på. Visst, jag var inte tvungen att gå på fest. Jag kunde lika gärna stannat hemma. Men det sista man vill, när man hamnat i skuld, är att skylta med att man inte har pengar. Man kan inte gå runt på stan och peka på folk och säga, titta där går en skuldsatt. Det synns inte och man skyltar inte med det. Om jag blir bjuden på en fest, som jag mot förmodan tackar ja till, så ser jag till att ta mig dit, mest för att slippa förklara för folk varför jag inte kom. Nu bor jag en bra bit från min uppväxtstad, så vill jag träffa mina gamla kompisar, så får jag snällt köra. Jag träffar dem, kanske två, tre gånger om året. Mina föräldrar träffar jag lika ofta. De är idag för gamla för att köra till mig och jag har i regel inte råd att köra till dem. Om jag någon gång åker på fest där, så gör jag det i samband med att jag ska träffa föräldrarna, så de får möjlighet att sitta barnvakt åt mina barn.

Det är så tråkigt med attityden som finns i samhället, med människor som dömer andra utan att veta vad som ligger bakom. Man möter dem hela tiden. Man måste hela tiden kämpa mot dem. Som skuldsatt måste man hela tiden förklara sig. Man måste ringa orimligt många samtal och hela tiden förklara varför situationen är som den är, varför man behöver uppskov eller avbetalningsplaner. Det gör att många får det värre än vad man kanske borde ha det, därför att man inte orkar förklara sig, man orkar inte sitta med ytterliggare en person och tala om att mitt liv har gått åt helvete, så jag vädjar om din snällhet. Det om något är psykiskt ansträngande. Jag har aldrig tidigare haft psykiska problem, jag har inga diagnoser som ställer till det ytterliggare för mig. Men tänk på alla dem, som förrutom att hamna i en skuldsituation, dessutom har någon diagnos, som de kämpar med.

En som har det så, är det senaste tillskottet i vår bloggemenskap. Meggie Forsander. Hon är 24 år gammal, har en historia, som folk kanske på förhand dömer som oansvarig, men när man sedan får reda på att denna fantastiska människa, har diagnosen ADD, så ändrar man nog synsättet. Meggie har en syn på livet som jag avundas. Hon skrev bland annat i ett mail till mig: "Tyvärr är det så att dagens mänsklighet är egoistisk, makttörstig och allt handlar om pengar. Att dela med sig finns inte på kartan, dem har ju gått över lik för att få dem varför ska dom då hjälpa andra? Sålänge dem själva klarar sig så bryr dem inte sig om andra knappt har tak över huvdet.

Jag tror inte att jag kan förändra världen men sålänge man inte förändrar sig själv så kan man inte heller förändra andra. Därför vill jag föregå med gott exempel. Jag menar inte att skryta, absolut inte, men även om vår budget inte går ihop och vi inte har pengar över till mat så ser jag ändå till att dela med mig. Det får mig att känna mig mänsklig, jag blir stark av att veta att hur dåligt jag än har det så finns det någon som har det värre och att hjälpa dessa människor gör att jag känner hopp inför framtiden, både för deras skull och för min egen.
". Tänk om alla människor tänkte på det viset. Då hade världen varit en bättre plats för alla att leva på...

Skriv nu snälla kommentarer...

10 kommentarer:

  1. Hoppas festen var kul och att allt var bra med dina föräldrar!

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  2. Instämmer med Robert! Det är så viktigt att orka behålla kontakten med nära och kära, inte minst för barnens skull, och att andra dömer beror nog mer på okunskap och blodtörstig vilja att framhäva sig på andras bekostnad, än på att du förtjänar att bli dömd på något sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag fick i morse själv en idiotkommentar på bloggen. Det känns som att äta slät soppa med gaffel ibland! Man får inte upp ens en grönsak.

    Men jag tycker du gjorde rätt som åkte och hämtade energi. För det är det vi människor har vår omgivning till. Vi är flockdjur och isolerade mår vi inte bra, och många människor som inte mår bra främjar inte samhället.

    Det är t.ex så vårt samhälle vuxit fram. Förmågan att samarbeta, att leva tillsammans och hjälpa varandra, att ha andra runtomkring sig. Utan det hade vi nog fortfarande klättrat i träd. Å andra sidan verkar det som om en del fortfarande klättrar omkring i trädkronorna...

    Så du kan se det som att du gjorde helt enkelt samhällsnytta genom att träffa vänner! :D

    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Jag förlåter dig att du gick på fest om du lovar att du inte dansade. Dans är nämligen syndigt har jag hört.

    Det du skriver om tror jag beror på lättja. Även de ickeskuldsatta är nämligen lata. Dels orkar de inte rota i orsaker, dels är det lättare att slå på en som redan ligger än en som kan bjuda på motstånd. Dessa människor hittar ett välbefinnande i att var duktiga. Istället för att jämföra sin duktighet med dem som är ännu duktigare jämför de sig med de som ligger under dem. Så lata är dom små rackarna.

    SvaraRadera
  5. Du gjorde alldeles rätt!! Familjen och vännerna är det värdefullaste man har och oavsett om man har pengar eller inte till att ta sig till dem så är det viktigt att man gör det ändå. Precis som oljehålen beskrivs som "the pockets of sun" så är familjen din energikälla. Där får du vara DU, du är älskad och behövd och du har ett stort värde. Ta vara på allt i livet som skänker dig det du tycker om. Trots att det är svårt så kapa banden med det som suger mer energi än vad det ger. Ja, jag vet. Hade du kunnat utesluta skulderna så hade du gjort det. Jag brukar tänka så här. Varje människa har ett energikonto som innehåller en energiinkomst och en energikostnad/utgift.
    Varje dag får man 10 energipengar in på + sidan för att orka gå upp ur sängen. En vanlig människa, med helt normala vardagsbekymmer som dammsugning, handling, dagishämtning och tankar om vad hon/han ska rösta i valet till hösten, har en energiutgift på 8 varje dag. Och går således med vinst varje nytt dygn. Vinsten överförs till +sidan varje ny morgon.

    För oss som är skuldsatta ser samma konto ut på följande sätt:
    In: 10
    Ut: Skam -10, Skuld -10, förklaringar till andra - 10, varje dags kamp -10, vänner som inte förstår - 20, tankar om att man behöver gå ner i vikt -20, negativt tänkande -20
    Resultat: - 90
    Ny dagssaldo: -90+ 10 = -80
    Man börjar alltså varje ny dag med underskott på energikontot.
    Vissa energikostnader måste vi räkna med, men eftersom vi redan är i så pass obalans så måste vi plocka bort dem vi inte har råd med dvs vänner som inte förstår, negativt tänkande och så vidare....Dessutom får vi 10 extra energipoäng om vi under dagen tänkt positivt.

    Ja ni förstår vart jag vill komma ;)

    Nu ska jag sluta tjata.
    Kram Meggie

    SvaraRadera
  6. Ljuramannen skrev:
    "Det du skriver om tror jag beror på lättja. Även de ickeskuldsatta är nämligen lata. Dels orkar de inte rota i orsaker, dels är det lättare att slå på en som redan ligger än en som kan bjuda på motstånd. Dessa människor hittar ett välbefinnande i att var duktiga. Istället för att jämföra sin duktighet med dem som är ännu duktigare jämför de sig med de som ligger under dem. Så lata är dom små rackarna"

    Exakt vad menar du med det? Att alla icke skuldsatta skulle vara lata?

    Jag tror att dom som är som du beskriver inte kommer att vara icke skuldsatta länge. Om man bara jämför sig med dom som ligger under en så finns det ingen anledning att försöka bli bättre. Istället ska man helst jämföra sig med dom som är bättre än en själv. Då kan man lära sig något och kanske bli bättre själv. Det är mitt recept på framgång.

    Eftersom det är en sån bitter stämning här så måste jag tillägga att detta är min personliga åsikt och att jag inte predikar för er skuldsatta.

    SvaraRadera
  7. Jag är inte skuldsatt. Min ekonomiska situation är okej. Men man får offra sig lite för det. Har ingen bil, äger inget hus. Har inga lån. Vill ha hus och bil, men inte ha stora lån.

    Jag för budget och ser till att klara mig på det. Spara 10% av nettolönen ska inte vara några problem om man inte satt sig i skuldträsket. Visst, det kanske betyder att man inte får äta så gott jämt. Man kan inte festa ofta, har ingen bil osv. Men snart har jag sparat ihop pengar.

    Sedan när jag tar ett lån, så ska jag se till att belåna högst 80% av husets värde. Om något skulle hända (långtidssjukskrivning etc) så kan jag sälja huset och flytta in i hyresrätt.

    Andra möjligheten jag har är ju förståss att göra en pan som borde funka och om den inte håller så ska jag klaga.

    Tack för en blogg som stärker min uppfattning om att jag gör rätt i att spara (många vänner tycker att jag borde köpa en snygg bil för pengarna jag sparat och låna större del till huset)

    SvaraRadera
  8. Varför läser människor som uppenbarligen inte har någon förståelse för skuldsattas situation den här typen av blogg? Och sedan skriver elakheter, det är helt otroligt. Jag tycker din blogg är högst intressant och hjälper mig både moraliskt och informativt, då jag är i en liknande situation. Om jag ej varit i den här situationen skulle jag ju ändå insett att ingen frivilligt har skulder hos Kronofogden. Jag önskar dig mycket lycka till!

    SvaraRadera
  9. Sverige har sedan Alliansen, kom till makten monterat ner hela välfärdssamhället, som vi känner till det. Man ökar utanförskapet i en rasande takt, och dessutom verkar man ha gjort till sitt signum att konsekvent strunta i mänskliga rättigheter, dvs EU:s grundlag. Med moderaterna i spetsen,samt med SD rasister har dem lyckats fördervat familjerna och mäniskor. Och så handlar det om hur mycket samhället är utformat för att göra livet svårt för såna som mig och dig. Jag gillar inte att bli så hotad, och gillar inte att bli skrämd. Jag kan inte tolerera det. Jag är en människa som inte låter mig skrämmas av hårda företag och myndigheter. Fortsätter med min kamp mot dem med gott samvete och stoltheten i behåll.

    SvaraRadera
  10. Ett bra alternativ till människor som inte får något kreditkort är ett nytt Mastercard kort, kolla in http://www.ppdl.eu som jag ansökte på, man får omedelbart godkännande, enkel ansökan online. Ingen kreditupplysning krävs, alla är godkända, inget bank konto krävs samt inga dolda avgifter, inga dyra och höga ränteavgifter för Alltid

    SvaraRadera