torsdag 15 april 2010

Utom allt rimligt tvivel

Hos Ulrika har det under förmiddagen diskuterats, kring skulders vara eller inte vara. Eller snarare som Ulrika utrycker det: Hur kan en myndighet med långtgående integritetskränkande befogenheter, få driva in skulder för andras räkning utan att ens behöva kontrollera dess äkthet?

I princip, så kan jag idag skicka in en skuld till fogden, med dig, som gäldenär. Bestrider du inte skulden inom tidsfristen, så vinner den lagakraft och kronofogden hjälper mig att driva in den. Utan att jag behöver lämna några som helst bevis för att skulden faktiskt existerar. Kronofogden har ju dömt att den faktiskt existerar. Detta händer regelbundet. Det finns många skäl till varför folk inte bestrider ärenden, även om de är felaktiga. Ofta handlar det om ren okunskap. Man vet inte hur man gör. Det räcker förvisso att skriva en post it lapp till KFM, med orden jag bestrider, så får de inte driva in skulden utan att det går via tingsrätt, men hur många vet egentligen det.

Min far, som driver en egen firma, fick för ett antal år sedan en räkning, eftersom han hade besökt en porrsida på nätet, det stod så på fakturan. Pappa är en gammaldagsman, som vid den tiden aldrig hade varit ute på internet, men för att slippa skämmas, så betalade han. "Vad skulle folk tro om det kom fram att jag KANSKE porrsurfat" sa han. En helt falsk faktura fick de betalt för, eftersom min fars skam för vad han kunde utsättas för var större. Hade han inte betalat, så hade det gått till kronis, vid bestridande, till tingsrätten, vem vill sitta där på en offentlig förhandling och förklara att man faktiskt inte porrsurfat. Oavsett vad domen blir, så blir han i sin lilla hemort, kallad för porrsurfaren...

Det finns många skäl till varför man inte bestrider, ett skäl kan vara att man inte orkar, man mår så dåligt av annat runt omkring, frugan kanske har stuckit, sonen begått självmord, eller vad som helst. Man orkar inte ta det också. Men med kronofogdens regelverk, så är du skyldig om du inte säger emot.

Om vi jämför det med en person som rånat en bank, så behöver han inte säga ett ord, vare sig ja eller nej eller kanske. Det är upp till kriminalpolisens brottsutredare att bevisa att vederbörande faktiskt begått brottet, för utan bevis, så kan han inte dömas. De måste ha så mycket bevis, så det inte finns något annat tänkbart scenario än att den de gripit faktiskt har begått brottet. Finns det ett annat tänkbart scenario, så kan han inte dömas. Den brottsmisstänkte behöver inte sitta och säga att han inte har gjort det. Visst har det hänt att oskyldiga har blivit dömda för brott, i de fallen har man aldrig, och jag upprepar, aldrig, sagt att han blev dömd för att han inte sa att han var oskyldig. I de fallen, så har all skuld för att det blev fel lagts på brottsutredarna.

Om en skuld fastställs felaktigt, så är det jag som gäldenär som har gjort fel, eftersom jag inte protesterat mot skulden tillräckligt väl. Utredarna på myndigheten som fastställde skulden har nämligen inte som arbetsuppgift att kontrollera dess äkthet...

10 kommentarer:

  1. ja man skakar på huvudet... Och jag tänker att förhoppningsvis arbetar inte "Anonym" på kronofogdemyndigheten och inte med utmätning. För den insiktslöshet och rättfärdighet hen ger prov på är skrämmande.

    SvaraRadera
  2. Väl formulerat. Synd att den logiska slutsats du lägger fram befinner sig så oerhört långt ifrån den ologiska verklighet vi lever i.

    SvaraRadera
  3. Den där historien med din ickeporrsurfande far är nog vanligare än man tror. När man inte blir trodd när det gäller vanliga skulder är det ännu svårare med något som KAN vara snuskigt. Vet hur svårt det är för farsor att rentvå sig när de oskyldigt anklagas för övergrepp av hämndlystna sinnesförvirrade ex. En gång dömd, alltid dömd. Därmed kan det här med falska porrfakturor vara en riktigt lönsam industri.

    SvaraRadera
  4. Sverige är ingen rättsstat i riktig bemärkelse. Egentligen handlar våra liv om vilka som haft tur och vilka som råkat haft otur. allt är ett spel. Vem som helst kan drabbas och gör det. Det bästa vore att alla drabbades så kanske någon skulle börja undra lite försiktigt.

    SvaraRadera
  5. Om jag begått en kriminell handling så har jag enligt lagen rätt till en advokat som ska föra min talan...som gäldenär är du totalt rättslös...var finns rättvisan då?Det pratas så vackert om alla människors lika rätt i samhället,men det gäller inte den skuldsatta befolkningen i det här landet,vi tillhör Sveriges kastlösa befolkning,skäms Sverige och alla politiker som vägrar se sanningen som den är!Mellow

    SvaraRadera
  6. Kolla in här: http://www.pengakoll.nu/nyheter/3872/charlie-berattar--darfor-slutar-jag-i-lyxfallan

    Kanske dags o kolla in Mendec. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Mycket bra skrivet, det är så sant. Helt sjukt!

    SvaraRadera
  8. Det byråkratiska systemet är fantastiskt, när man tar hänsyn till hur dåligt det fungerar.
    Är man gäldenär, så är det värre än att vara brottslig.

    Förfallen tv-licens och du är dömd livet ut, mörda din granne bli fri efter 8 år. Visst är det fantastiskt, eller?

    SvaraRadera
  9. Sprang på denna och undrar om det inte är på sin plats med aningens perspektiv.

    "Förfallen tv-licens och du är dömd livet ut"?

    Ja, det görs skillnad på att begå brott och att inte betala räkningar; frihetsberövande anses, fullt riktigt enligt mig, som det mest ingripande man kan bli utsatt för av rättsväsendet.

    Att man underlåter att bestrida en skuld, vare sig efter faktura, påminnelse, inkassokrav eller ansökan om betalningsföreläggande, kan jag inte tycka är särskilt märkligt att det leder till att man får betala. Tycker ni på fullt allvar att en obetald räkning och ett brott ska behandlas på samma sätt? Det kommer att leda till väldigt omfattande procedurer när avtal ska ingås då säljaren måste försäkra sig om att bevisningen ska hålla för en prövning lik den i brottmål. Lägg därutöver till samhällets kostnader för prövning av varje fordran som inte frivilligt betalas.

    Jag anser att man nog får bemöda sig att bestrida ett civilrättsligt krav om man anser det felaktigt.

    SvaraRadera
  10. Mudd! Perspektiv, javisst men var då? Så du menar på fullaste allvar att det byråkratiska systemet fungerar väl?

    Bli frihetsberövad livet ut för 580 kr. Men döda en annan människa och bli fri efter 8 år.

    Trodde i min enfald att ett människas liv inte kunde mätas med pengar, men jag hade visst fel.

    Sorry! Fortsätt och lev ditt liv, var du nu gör det någonstans...

    SvaraRadera