torsdag 3 december 2009

December och familjerätt igen.

Idag är det dags igen. Ny träff med familjerätten. Idag ska vi prata om min uppväxt, eftersom det sociala arvet är så orimligt viktigt i hur bra förälder jag är. Förra veckan pratade vi om livet tillsammans med exet. Det roliga med detta är att exet nu ställt in tre möten med familjerätten, hon har varit på ett. Jag förstår ärligt talat inte varför jag överhuvudtaget ska dit, hon visar gång på gång att hon inte är intresserad av föräldraskap.

Dottern går hos psykolog, för att komma över ilskan till sin mor. Efter förra mötet skulle psykologen ringa till mamman, för att försöka föra fram dotterns åsikter. Hon svarade att hon inte hade tid att prata, men skulle ringa tillbaka senare samma dag. Det var förra onsdagen. Igår pratade jag med psykologen, som försökt ringa upp några gånger till, nu svarar hon inte och har inte ringt tillbaka. Intresserad... nä. Men jag är inte helt förvånad, senaste gången hon ringde för att prata med sin dotter, var den 8:e augusti. Efter det har hon bara ringt för att lämna tid då jag ska lämna hos henne. Hon har alltså sin dotter varannan helg, fredag kväll, till söndag kväll, däremellan hör hon inte av sig.

Igår lovade jag att PayEx ska redovisas. Detta avskum till inkassobolag, är mitt nya hatobjekt. Jag fick ett krav från dem. Det var tydligen inget inkassokrav, men trots det innehöll det hot om åtgärd om jag inte betalar, vilket per definition är ett inkassokrav. Fakturorna som det avser, är för mig omöjligt att utläsa, men, de vägrar att skicka kopia på orginalfakturorna, eftersom jag har fått dem, för tre och ett halvt år sedan. Dessutom har ärendet legat hos fogden, därför har jag erkännt fordran och då behöver de inte skicka några bevis på dess riktighet. Jag bara önskar att de skickar den till fogden igen. Då kommer jag att leva om, eftersom de inte har någon historik om dess riktighet. Vid ny ansökan, kan de inte komma med att jag godkännt den tidigare, utan då är det upp till dem att bevisa fakturans riktighet... Dessutom har de lagt på avgifter, på 1366 kronor. 1200 för att de ansökt hos fogden, 160 i inkassokostnad, och sex kronor... för vad då, det kan de inte förklara... det är inte ränta, för den står nedanför... ja... märkligt, de tar betalt, men vet inte själva för vad.

Detta företag ingår i en koncern med flera olika bolag. Inkassobolaget heter PayEx Collection AB

Anställda: 21
Omsätter: 48 313 000:-
Resultat: 5 595 000:-
Tillgångar: 20 247 000:- varav 1 984 000:- i eget kapital.
Omsättning per anställd: 2 301 000:-
Kostnad per anställd: 342 000:-

Totalt i koncernen PayEx, som består av holding bolag, kreditgivningsbolag, med flera har man tillgångar som vida överstiger 2.5 miljarder.
Det är så synd om dessa fattiga bolag, så de måste sparka på de som ligger. Och måste bluffa med sina fakturor, så man inte ens kan skicka ut krav som uppfyller de lagar som finns. Men det är npg så att om man har mer än en miljard i kassakistan, så behöver man inte följa lagar längre, då kan man göra lite som man vill.

Därför uppmanar jag alla som har fått ett inkassokrav från detta bolag, att omedelbart anmälla det till Datainspektionen, visst kolla först om det uppfyller kraven på god inkassosed, men det kommer det troligen inte göra. Det är inte första gången någon blir sur på PayEx, 16 november kom ett pressmeddelande att DI kommer att granska företaget.


Pingat på Intressant.se

Läs även andra bloggares åsikter om
PayEx, Kronofogden, Inkasso Familjerätten

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar