fredag 18 september 2009

Vill bara skriva av mig lite...

Tänk att det finns runt femhundratusen människor hos kronofogden. Förra året kom det runt 40 000 nya kunder hos KF, som blivit lurade på SMS lån. Alla har olika anledningar till varför man hamnat hos fogden, men till sist har vi alla satt oss där själva, genom felaktiga val i livet. Själv kan jag inte skylla på någon annan än mig själv, men... väl där så är det förskräckligt svårt att komma ur. Det hade ju varit skönt om man kunde skylla på någon annan, men felet är helt och hållet mitt.

Men när man väl sitter i en sådan här situation, så är man ett lätt offer för oseriösa inkassobolag och andra som skor sig på människors olycka, för oavsett vad det beror på, så är vi överskuldsatta försatta i en situation, som man inte själv kan ta sig ur. Inkassobolagen lever då på att driva in skulder, som i många fall är preskriberade, vilket de inte talar om.

Jag fick ett samtal från ett av de stora inkassobolagen i somras, som ville erbjuda mig en förmånlig avbetalningsplan på en skuld jag hade, i och med att jag accepterat detta, så har de gjort ett preskribtionsavbrott, vilket gör att det tar ytterliggare tre år att få skulden preskriberad.

Hela denna situation gör att en överskuldsatt, aldrig kan komma ur sin skuldsituation, vilket gör att en människa som jag till exempel, sitter fast i skiten.

Idag kan jag inte göra mycket av det som normala människor ser som självklart. Jag kan inte flytta, eftersom jag inte får en lägenhet, jag kan inte skaffa ett elabonemang, eller telefonabonemang. Jag kan inte köpa bil, eller något annat på avbetalning, om min tv till exempel går sönder, så står jag där, jag har inte råd att köpa en ny. Jag har två barn, åtta och två år, de måste växa upp i detta.

Jag såg en blogg där en tjej, vill att folk ska skänka pengar, för att betala hennes skulder... hur desperat är man när man börjar tigga, för att komma ur helvetet. Jag tror att de flesta som jag vill betala för sig, men ibland går det inte. OCH de som hamnar i skuldfällan, är inte alkisar och narkomaner i första hand, de är vanliga människor som du och jag, som har gjort några dumma val i livet, vilka man får sota för resten av sitt liv.

Lever vi då i ett rättvist samhälle???

2 kommentarer:

  1. Hej Skuldsatt!

    Jag gillar det du skriver om då jag själv befinner mig i en liknande situation. Men en viktig invändning har jag, du skriver "Alla har olika anledningar till varför man hamnat hos fogden, men till sist har vi alla satt oss där själva, genom felaktiga val i livet.".
    Det kan jag inte hålla med om, då mina skulder grundar sig på en påhittad skuld från en galen tjänsteman hos skattemyndigheten. Dvs han/hon skönstaxerade mig för en inkomst jag kunde bevisa att jag ej haft. Men ingen, vare sig fogden eller domstolarna, bryr sig om att skulden inte finns, de bara mal på med personlig konkurs, lönestöld, mm, mm. Vilket resulterat i att jag nu står helt utanför samhället och måste liksom du försöka hålla mig så "osynlig" som möjligt för resten av livet.

    Men skriv mer och om du inte gjort det redan så läs gärna Insolvens Stockholms blogg, där Ulrika Ring på ett mycket bra sätt för fram den situation vi c:a 500 000 personer i Sverige befinner oss. En lagstadgad ständigt pågående tortyr för oss och våra familjer.

    Mvh
    Rune

    SvaraRadera
  2. Du undrar om vi lever i ett rättvist samhälle. Mitt svar är troligtvis inte. Men vad som är rättvist för dig skiljer kanske vad en annan tycker är rättvist. Vissa tycker att det är rättvist att alla ska ha lika mycket tillgångar oavsätt vad dom arbetar med eller om dom arbetar alls. Andra tycker att den som tjänar in pengar har rätt att spendera dom som dom vill, medans andra tycker att en del av dom pengarna ska gå till att betala för nöjen för den som inte arbetar alls.

    Vad tycker du vore rättvist?

    SvaraRadera