tisdag 22 september 2009

Tandläkaren

Imorgon skulle jag ha gått till tandläkaren för att dra ut en tand. Men jag fick avboka, eftersom jag helt enkelt inte har råd. 1500 kronor skulle det kosta, men i valet mellan att köpa vinterkläder till ungarna eller gå till tandläkaren blir det inte så svårt.

Men visst är det märkligt att man har högkostnadsskydd för läkarbesök, men inte tandläkaren. För mig har det betydigt att jag helt enkelt prioriterat bort tandläkaren, vilket resulterade i att jag nu måste dra ut en tand. I sommras fick jag åka in akut och provisoriskt laga tanden, för att sedn dra ut den. Det skulle gå att rotfylla, men det kostar över tre tusen och en utdragning femtonhundra. Det måste ju vara betydligt fler än jag som inte har råd att gå till tandläkaren.

3 kommentarer:

  1. Hej Skuldsatt!

    Jag och min sambo sitter också i skiten, långt upp över öronen. Min sambo fick i veckan rejäl tandvärk, som i skrivande stund även har utvecklats till feber. Han har lyckats bita av 2 plastlagningar...Hans behov av att uppsöka en tandläkare är STORT..men vi har inte råd. Det gör så fruktansvärt ont i mig när jag ser hur dåligt han mår och så mycket värktabletter han stoppar i sig...men det finns inget att göra :(

    SvaraRadera
  2. Det går faktiskt att köpa riktigt billiga vinterkläder på second hand. Ska det vara nytt blir det dock betydligt dyrare. Vi köpte overall till sonen för 70 kronor, den är jättefin, ett tips bara

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jag har läst igenom din situation och vill bara tillägga för dig och läsarna att Kronofogden tar hänsyn till oförutsedda utgifter. Så har du löneutmätning går det att göra så här...

    Behövs tandvård, glasögon, linser eller att något går sönder i eget hem så går det att lämna ett kostnadsförslag till dem. Du får då anstånd med löneutmätningen under de månader som du betalar räkningen.

    SvaraRadera