fredag 4 december 2009

Äntligen fredag

Igår ringde telefonen. Det var en handläggare från Sergel som ringde. Skyddat nummer. Han presenterade sig som förnamn, från Sergel, redan där bröt han mot god inkassosed. När de ringer ska de presentera sig med fullständigt namn. Han sa sedan att jag har en skuld, som han vill ge mig möjlighet att teckna en avbetalningsplan. Jag hävdade då att den fordran är preskriberad. Då svarar han att det kan den inte vara eftersom Sergel har som policy att inte driva in preskriberade fordringar. "Vi har faktiskt skickat brev till dig." "Ja," svarade jag,"det kanske ni har, men jag har inte kvitterat ut några brev, så det vet jag inget om." Då säger han, att i och med att de har skickat det, så är det ett preskribtionsavbrott. Jag behöver inte ha fått dem. Dessutom avbröt du preskription i och med att du svarade på detta samtalet, säger han. Jag förklarade då att så inte är fallet, eftersom fordran redan är preskriberad, så kan inte jag väcka nytt liv i den, genom att svara i telefon. Då säger idioten: "Vill du betala eller inte?"

Snacka om noll koll. Jag funderar på att anmäla till DI. Eftersom han framför allt var extremt otrevlig. Det hade han ingen anledning till.

Ja ja... nu ska jag snart ta helg.

Ha en underbar helg alla.

1 kommentar: