onsdag 9 december 2009

Umgängesbarn



Idag handlar vår gemensamma bloggning om umgängesföräldrar och hur obestånd ställer till problem för umgänget med sina barn. Jag väljer att inte riktigt hålla mig till ämnet, utan jag ska beskriva min egen situation och hur det var för mig att vara umgängesförälder och hur jag kunde bli boendeförälder, trots att jag lever på obestånd.

För fem år sedan började min resa mot vad som skulle bli ett rent helvete. November 2004 tog jag beslutet att jag inte längre kunde leva ihop med min dåvarande sambo. Vad som hände med mig rent ekonomiskt, behöver jag inte gå in på, eftersom det har behandlats i tidigare inlägg. Men jag höll min ekonomiska näsa över vattenytan i ett och ett halvt år, för att det skulle krascha under 2006. I förhållandet fanns vår då treåriga lilla prinsessa. Vi var från början överens om att hon skulle bo varannan vecka hos oss, men eftersom jag ansåg att vi måste lösa vem som skulle vara boendeförälder, så vände vi oss till familjerätten. Denna underbara instans. Jag hade hört att det var en bra idé att spela in samtalet, eftersom jag har helt fel kön i för att anses vara en god förälder. Hela det mötet var ett skämt. Jag bestämde mig för att inte sätta min fot där igen, eftersom jag fick reda på att jag hade dålig kontakt med min dotter, trots att både jag och modern sa att min kontakt med dottern var väldigt bra. När vi kom in på frågan om vem som skulle stå som boförälder, så sa familjerättstanten att för min del spelade det ingen roll om jag var det eller ej, men mitt ex, som var beroende av bidrag, hade väldigt stor nytta av att stå som det, eftersom man kan söka mer bidrag än umgängesföräldern. Jag gick med på det…

När jag fick mina skulder och kronofogden skulle göra den första uträkningen på min löneutmätning, så kom chocken. Jag är förälder, jag har mitt barn halvtid, men hon räknas inte… Normalbeloppet räknas i mitt fall på en familj med två vuxna. Men mitt barn då? Hon kostar pengar! Eftersom hon inte är skriven hos mig så räknas hon inte som att hon bor hos mig. Så lyder deras dom. Det betyder kort sagt att har man barn, halvtid, så ska man leva på existensminimum för två vuxna, har man två barn halvtid, ska man leva på två vuxnas existensminimum, har man sju barn halvtid, så ska man leva på två vuxnas existensminimum. Handläggaren på kronofogden var som tur var en tänkande individ, vilket inte är helt vanligt där, så jag fick henne att tänka om i sin beräkning och vi fick ytterligare 1273 kronor per månad att leva på, eftersom det är vad försäkringskassan ger i underhållsbidrag till en boförälder, som har sitt barn heltid. Det är vad ett barn kostar enligt kronofogden. Tänk så många pappor, som på grund av kronofogdens märkliga uträkningsregler, helt enkelt inte har råd att ha ett normalt umgänge med sina barn. Där vid lag är jag ju lyckligt lottad. Tänk själva. Man har drygt 4000 att leva på per månad, betalar underhåll, som är inkomstprövat (före löneutmätning). Det ger inte mer än runt tretusen kvar varje månad. Sedan säger lagen att det är umgängesföräldern som ska bekosta hämtning och lämning, om avståndet är mindre än tio mil. Det kan alltså kosta så mycket, så man inte kan ha ett normalt umgänge med sina barn. Och kommer man inte, så kommer ju barnen få höra att ”pappa vill inte träffa er” och så vidare. PAS, står för Parental Alienation Syndrome. Det är ett begrepp, som kort betyder att en förälder (oftast mamman), får sitt barn att ta avstånd från den andra föräldern. Dessvärre gör systemet vi har i det här landet, mot skuldsatta att detta blir ett enkelt medel, som en förälder kan använda mot, den skuldsatte pappan som inte har råd att besöka sina barn. Sponsrat av kronofogden.

För min del, fick problemen en annan vändning. Mamman misshandlade dottern, så jag fick tag i en riktigt bra advokat. Vid mitt första samtal med honom, så sa jag att jag hade skulder. ”Jaha,” svarade han. ”Varför skulle det göra dig till en sämre förälder?” I tingsrätten, för det interimistiska beslutet, tar modern upp min ekonomi i sin sakframställan, varför rätten ska ge henne ensamt boende. Domaren förklarar då att vi är där för en boendefråga, inte för att diskutera min ekonomi.

Jag går vidare i vårdnadsfrågan. Misshandeln blir bara värre, senast i söndags kommer hon från mamman med ett stort blåmärke på ryggen. I stället för en trevlig söndag kväll, satt vi på akuten, för att dokumentera skador. Hon hade blivit dragen i armen från köksstolen och ramlat in i ett köksskåp, vid frukosten, för att hon fes. Under måndagen ringer jag familjerätten och talar om detta och frågar vad jag ska göra nu. ”Så farligt var det väl inte” svarar socialsekreteraren. Samme man som har sagt till mig att jag kommer att ha svårt att få ensam vårdnad, eftersom jag har skulder. (Misshandeln är nu polisanmäld)

Återigen, misshandel av sitt barn, är alltså i en vårdnadstvist, mer eller mindre lindrigare än att ha skulder.

Jag sänder en tanke till alla pappor som inte får, eller kan träffa sina barn. Stå på er. Barn behöver sin pappa. En dag kommer de att tacka er för att ni inte slutade kämpa.

Tack för att du har orkat läsa detta. Jag kommer få anledning att återkomma till detta ämnet. Gå nu in och läs mina bloggkompisar, som troligen har hållit sig till det angivna ämnet… Men innan du läser deras, så skulle jag bli hur glad som helst om du ville kommentera detta, här, eller på Fattiga riddares forum. Där kan man kommentera utan att ens registrera sig.


Insolvens Stockholm
Obeståndsbloggen
Noll koll
Villerider
Affesblogg
Ljuramannen
Systembloggen
Dwight
Fonzie


Läs även andra bloggares åsikter om
Umgängesföräldrar, Kronofogden, Familjerätt

Pingat på Intressant.se/intressant

7 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket bra blogginlägg, det berörde!

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  2. så BRA! Och din lilla gumma. Det tja vad ska man säga...

    SvaraRadera
  3. Fy fan! Familjerätten borde byta namn, för det minsta dom jobbar för är familjerna. Ditt exempel säger en hel del om rättsmedvetandet i landet, att ha skulder är värre än misshandel...

    Måste bara säga det där uttrycket som jag egentligen avskyr: "Du är inte ensam..."

    Men det finns hur mycket exempel som helst, bl a på missbrukande morsor som har fått behålla vårdnaden med motiveringen "annars skulle hon dricka ännu mer". Den hjälpen brukar inte krökande farsor få...

    Det minsta familjerätterna jobbar för är familjerna, det näst minst prioriterade är barnen.

    SvaraRadera
  4. Jag jobbar som familjrättsjurist, och jag håller med dig om att familjerätten i Sverige är mindre bra uppbyggd, men - famtum är att jag varje dag jobbar med det här, och det är ett problem med folk som har skulder. Det går ut över barnen, så är det bara, och tyvärr har dina barn ju en extra jobbig sist där de har en misshandlande förälder, och en som, faktiskt, har visat prov på ytterst dåligt ekonomiskt omdöme. Man kan försöka peka på hur många faktorer som helst, att inkassobolag är monster, 500.000 personer i Sverige är skuldsatta, Kronofogden inte lyssnar osv. So what? Det är trots allt du själv som satt dig i den här situationen, och samma regler gäller för alla. Varför är det så synd om dig för att du tvingas leva på existensminimum i några år? DU har orsakat det hela genom att SLÄNGA räkningar (vilken vuxen mogen människa gör det?!?) och blundat för att ta tag i problemen i tid, och sen ställer staten upp och skriver av skulderna efter fem år, en lyx som vanliga skötsamma människor som också lever på de yttersta marginalerna med huslån och annat, inte får del av - de får ha kvar sina lån - under förutsättning av du lever knapert ett tag. Och så har ni gnällspikar mage att klaga på att det rör sig om fem år, intre tre?! Nä, som skötsam skattebetalare tycker jag att detta var ett gnällforum utan dess like med folk som tydligen inte på riktigt tycker att det är deras fel att de dragit på sig miljonskulder - det får någon annan ta hand om. Det är synd om dina barn, det är det, men det är faktiskt du själv som är orsaken till din del av problemen de ställs inför. Inte samhället eller staten.

    SvaraRadera
  5. Hej Familjerättsjuristen. Egentligen så borde jag inte kommentera ditt inlägg, det är lite som att kasta pärlor till ett empatilöst svin.

    Ta en liten funderare på vem som de facto betalar inkassoindustrin och samhällskostnaderna som uppgår till 50 miljarder. Jobbig tanke?

    När du klurat ut det kanske du får ihop det, att det är ett systemfel och oftast inte "ytterst ekonomiskt dåligt omdöme" som är den grundläggande orsaken.

    Smartare människor än du har hamnat i den ekonomiska soppan som innebär att Sverige töms på pengar av en rad off-shorebolag. Och att barn berövas rätten till sina föräldrar.

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  6. Det var en intressant åsikt från en jurist... Jo, det stämmer nog att många bara är gnällspikar. Men mina skulder kommer inte att skrivas av efter fem år. Man kan nämligen inte få skuldsanering om man inte varit skuldsatt under minst tre, fyra år och inte fått nya skulder. Staten preskriberar skulder efter fem år, men inte privata fordringsägare. Jag har skulder till företag som inte ens existerar längre och ja, där gnäller jag, om ett företag inte finns, varför i helvete ska jag då betala till dem? Skuldindustrin omsätter miljarder för att driva in skulder från människor som mig själv. Om du läser bloggarna och på Fattiga Riddare, så ser man att de flesta som hamnar i denna sits, inte gör det på grund av överkonsumtion. Men det vet du väl redan, som jurist. Tänk på alla på Ericsson som blir av med jobbet i Gävle, om de hamnar hos fogden, har de bara sig själva att skylla?

    SvaraRadera
  7. Till Dig, familjerättsjurist, skulle jag vilja säga att om ni jurister är så dåligt insatta i hur det fungerar förstår jag inte vad ni egentligen gör under er arbetstid. Brukar ni förresten inte ha nån sorts utbildning innan ni börjar kalla er jurister?

    Om man tvingas att betala ett underhåll till Försäkringskassan som överstiger det man får in p g a ett system som dömer underhåll efter inkomster man har haft flera år tillbaka i tiden, som det gick för mig, då borde du förstå att man hamnar i skuld. Detta är något som samhället har skapat, inte vi.

    Detta är enligt dig ett system man ska svälja rakt av? Tror inte att det är en jurist som skrivit inlägget, verkar mer som en provokation av en storkäftad nätsabotör.

    SvaraRadera