tisdag 15 december 2009

Vårdnadstvisten och prioritet

Ja, ibland tror man att saker löser sig. Men icke sa Nicke. Mitt ex skrev inte på några papper. Och igår ringde idioten från familjerätten och förklarade att nu ska vi ha ett möte mellan er föräldrar, för ni måste komma överens. "jo, det är väl lite därför det är en vårdnadstvist, eftersom vi inte kommer överens", svarade jag, "men visst, jag kommer gärna på möte, men tror ni mamman kommer?" frågade jag. Han svarar då, att hon blir kallad, då kommer hon. HALLÅ, hon har inte kommit på något möte hittils, så varför skulle hon komma nu? Då får jag en utskällning av honom, där han förklarar att de minsan glr mycket mer än vad de bör göra, när de skriver avtal och bokar om tider... Jag har aldrig bett dem skriva några avtal, jag har aldrig missat en tid hos dem. Jag har en advokat, som får betalt för att fixa avtal, problemet är att mamman inte har det och då vill familjerätten hjälpa henne så att hon slipper den kostnaden.

Under tiden detta skrivs så ringer familjerätten och vill boka in möte, igen, där jag och mamman ska träffas. Nu bor hon i grannkommunen och jag har fem mil dit. Men, mötet kommer att ske där, eftersom mamman inte har körkort och så svårt att ta sig till sin dotters hemkommun.


Jag blir så trött... Nu vill de alltså att jag skriver på papper på vårdnaden, med ett utökat umgänge för mamman, som innebär att jag måste ta kostnaderna att köra, eftersom hon inte kommer och hämtar. Under fem års tid har hon aldrig kommit och hämtat. Inte en enda gång. Dessutom rekommenderar alltså familjerätten att jag lämnar min dotter till en labil kvinna, som har en tendens att misshandla sitt barn.

Detta med misshandel får mig osökt att tänka på inkassobranschen. Vissa inkassobolag, försöker i alla fall utåt se snäla och humana ut, men Prioritet gör precis tvärtom...

"Statistiskt sätt har vi det bästa indrivningsresultatet i branschen. Vi lyckas idag inkassera upp till 99 % av våra kunders fordringar. Det goda resultatet beror på att vi är snabba på att driva in pengar – och att vi aldrig ger efter för någon.

Med oss i ryggen kan du vara säker på att ingen slipper undan. Vi har en stenhård efterbevakning där vi kan garantera att avskrivna fordringar inte faller i glömska eller preskriberas. Genom total kontroll på dina ärenden ser vi till att du får dina pengar, snabbt och korrekt"


De ger aldrig efter för någon, de har en stenhård efterbevakning. I mina ögon låter det lite som maffiametoder. Jag undrar hur många seriösa företag, som egentligen vill förknippas med det... En intressand sak är dessutom att de på sin hemsida, skriver att de varje är köper fakturor för 3.2 miljarder. Borde de då inte ha en omsättning som överstiger den summan? Men enligt deras bokföring så omsätter Prioritet Group och Prioritet Inkasso, "bara" runt 450 000 000:-, hur går det ihop. Dessutom så hittade jag, föga förvånde, att de har ytterliggare ett bolag, Prioritet Capital. Ett bolag från 1984, som aldrig regitrerat F-skatt, som omsätter 16 663 00:- men gissa vad, de gick förra året med 102 221 000:- i förlust... Stackars dessa inkassobolag. De verkar alla ha ett bolag, som gör sjukt dåliga affärer. Det är en hemsk tur att man kan göra avdrag för förlust. Vilken tur att vi har så många skattebetalare i det här landet, som gärna betalar för att inkassobolagen kan ha förlustbolag i sina led. Jag menar, om man har ett bolag, som redovisar vinster på ett par hundra miljoner, så måste man ju lägga förlusterna i andra bolag, VDn Wiberg, måste ju kunna få mat på bordet...

2 kommentarer:

  1. Vad du är duktig "Skuldsatt". Jag tycker verkligen det. Dina inlägg om olika inkassobolag är och kommer vara till stor nytta för mig. Jag tycker det så tydligt visar på orättvisorna i obeståndsjuridiken. De många små betalar de få stora enorma pengar. Via staten.

    ...och vad gäller din dotter... Lycka till. Det är inte lätt förstår jag.

    //Ulrika

    SvaraRadera
  2. Mycket bra skrivet!

    Apropå Prioritets hårda ord där dom påstår att ingen slinker igenom kan jag säga att hos dom har jag fått ÅTSKILLIGA ärenden preskriberade.
    Deras attityd är i stort sett bara ord, vilket man faktiskt kan tycka är att lura deras uppdragsgivare!

    Oseriösa är bara förnamnet!

    SvaraRadera