fredag 12 februari 2010

Bestridande


Jag bestrider härmed Intrum Justitias, samt dess delgivningsföretag Unicols påstående att delgivning har skett i ärende med referensnummer xxx


Unicol hävdar att de besökt xxx, samt fått en identifikation på gäldenären, genom att delgivningsmannen frågat om namn på denne. Då vi inte skriver på något, som vi inte vet vad det är och Unicol inte är en av myndighet förordnad stämmningsman, så skrevs inte någon delgivning på. Unicols stämmningsman hävdar nu att denne lagt delgivningen på "hallbyrån" och sagt att xxx var delgiven. Vittne var hennes sambo. Eftersom xxx är gift och hennes make ej var hemma vid tillfället, så kan detta inte stämma. Någon delgivning har hon inte lämnat.

Enligt ellagen 11 kap §3 och §4, finns regler för hur el får avbrytas, det står där att en konsument har rätt till att betala inom tre veckor från att delgivning gått ut. Då vi inte blivit delgivna har inte Intrum Justitia rätt att ansöka om avbrytande av elleverans, innan ärendet prövats av domstol.

Skulle Intrum Justitia trots detta bestridande fullfölja sina hot, kommer vi kräva skadestånd, enligt ellag 11kap §8.

Som referens ärendet hänvisar vi även till målnummer Ö 6474-05

Vidare kommer även en anmälan till Datainpektionen att lämnas in på grund av bristande inkassokrav. Di skriver i skriften Tillämpning av inkassolagen, att ett inkassokrav skall innehålla "handläggarens namn och telefonnummer eller annan upplysning som gör det möjligt för gäldenären att få direktkontakt med den som handlägger inkassoärendet".

Jag har inte funnit någon information om detta. När jag dessutom ber att få tala med handläggaren i ärendet, blir jag, av damen i kundtjänst, nekad.

Med vänlig hälsning

Skuldsatt

Ombud för xxx


Det skickade jag till Intrum igår. Jag hoppas att de tar till sig det och inte går vidare med någon elavstängning. Jag pratade med socialen idag. Snacka om utskällning jag fick. "Man kan ju inte komma bara ett par dagar innan och begära pengar, vi har fyra veckors handläggningstid". Svarade hon mig. Jag försökte förklara att jag pratat med dem, men fått avslag, men jag vet inte vad jag ska göra nu. "Hur kan man välja att betala barnomsorgsavgift, men inte elräkningen" säger hon då. Nä... kansk för att om vi inte har barnomsorg, så kan jag inte jobba, kan jag inte jobba, så får jag inte en krona... Hon fullständigt sågade mig som tänkande individ, men jag ska i alla fall lämna in ett överklagande på deras beslut, och söka akutbistånd, vi får väl se om det hjälper. Om inte så kommer intrum stänga av elen på tisdag. Om de inte tar brevet jag skrev på allvar.

Att vara skuldsatt, är ett heltidsjobb i sig. Jag är sjukskriven, men måste ändå ta tag i all skit som hopar sig. Ibland undrar man hur länge man orkar, ibland har man så mycket energi att göra allting. Att man sedan blir behandlad som mindre vetande av en socialkärring, det är hemskt. Visst, hon har en poäng, jag skulle naturligtvis betalt elen direkt när den kom, men nu blev det inte så. Jag är trots det långt ifrån ointelligent. Däremot, när allt hopar sig, så går det åt helvete.

Min mormor var överlevande från förintelsen. Jag föreläser om hennes erfarenheter, ibland. Och ju mer jag tänker på det, så ser jag likheter med hur vi skuldsatta behandlas och hur judarna i 30-talets Tyskland blev bemötta. Som en andra klassens människor. Märkligt att inte ens en socialtant kan bemöta en med respekt,även om jag har klantat till det, men detär väl inget jag gjort för att jag är utstuderat korkad. Livet har bara dragit i nödbromsen och spårat ur.

Ha en trevlig helg alla snällingar.

3 kommentarer:

  1. Men vad i all världen... tillochmed en socialtjänstanställd måste ju förstå att barnomsorg är en jädra grundförutsättning för att man ska kunna arbeta och försörja sig. Naturligtvis är el viktigt för barnen i det omedelbara vardagslivet, och en avstängd elleverans är ett jätteproblem, men att inte få lämna barnen till dagis på grund av obetald barnomsorgsavgift och inte kunna jobba och få lön är OCKSÅ ett inihelvete akut problem för en barnfamilj. Man väljer mellan pest och kolera, och blir utskälld på kuppen...

    SvaraRadera
  2. Det är en tjänsteman/kvinna på socialförvaltningen vi talar om. Att efterfråga rationalitet och logiskt tänkande är inte rimligt.

    //U

    SvaraRadera
  3. Nä, att tro att de skall kunna tänka själva, utan tabell och räknedosa är en omöjlighet.
    Hoppas att det löser sig med elen!

    SvaraRadera