måndag 8 februari 2010

Som det kan gå.

Nu har jag inte bloggat på en vecka. Men nu är jag igång igen.
Detta året har som ni förstått börjat sisådär för mig. Och som ett resultat av all bedrövelse, så har jag blivit sjukskriven denna veckan. Troligen virus på balansnerven, enligt läkaren, jag tror själv på någon form av stressreaktion. Jag kan inte fixera blicken, och allt snurrar runt mig.

Jag trodde att jag hade löst den akuta krisen, men icke sa nicke. Eftersom vi låg för mycket efter, så räckte inte pengarna, jag hade satt bevakning, på banken, så räkningarna skulle dras så fort det kom in pengar. Det mesta drogs, utom elräkningen, som nu är uppe i sjutusen, från och med fredag, har de rätt att stänga av elen. Eller egentligen inte, eftersom vi rent tekniskt inte har blivit delgivna, men tror någon att intrum bryr sig... Jag har försökt få dem till att låta oss avbetala, eller förlänga tiden till den 25:e, men nehep, de bryr sig inte. Åsikten är att om kund inte betalar, så ska man straffas. Och vad är bättre straff än att stänga av strömmen mitt i vintern. Jag har också åsikten att man ska betala sina räkningar i tid, men nu gick det inte och denna gången kom vi efter, på grund av att försäkringskassan strulade, med utbetalningar. På soc, så kan de inte betala ut pengar, eftersom både jag och frugan jobbar. Jag jobbar förvisso, men med ett jobb som ger provisionslön, så jag kan inte planera efter vad jag tjänar. Min fru springvickar inom barnomsorgen, så hon har också olika inkomst månad till månad. Då säger soc att vi helt enkelt får skaffa nya jobb... I vårt län finns just nu 343 arbeten inregistrerade på arbetsförmedlingen. Men visst, ge mig ett av dem...

Personligen är jag emot tiggeri för att tjäna pengar, men nu har jag sjunkit fantastiskt lågt, om man skickar ett SMS med texten "bruse99 donera" till nummer 72550, så får jag 10 kronor. Sen försvinner ju en del i moms och skatt och sådant. Man kommer få ett mysko meddelande tillbaka som det står en enkel etta i, det borde stå tack. Om tillräckligt många gör det, så kommer jag få ihop till mina räkningar. Alla sätt att få ihop pengar är bra, utom de dåliga. Detta är ett försök jag gör. Om någon skickar sms till mig, så tala om det i kommentarsrutan, så jag kan tacka ordentligt.

3 kommentarer:

  1. Jag förstår inte, om ni söker de jobb som finns och är inskrivna på arbetsförmedlingen hur kan då soc vägra ekonomiskt bistånd? Om jag vore du skulle jag skicka ansökan till alla de annoserade jobben, en del kan du skriva att du inkommer med cv till. Då har du sökt 343 jobb sedan kan din sambo skicka till alla oxå, me de regler som är nu ska arbetslösa söka 30-40 jobb i månaden, sedan spelar det ingn roll om kompetensen finns. Det enda sättet att stoppa detta på är att skjölja över alla företagare ansökningar. Det är dom som måste sätta stopp. Sedan som grädde på moset ska alla arbetslösa slåss om jobb tillsammans med de som hamnat i fas 3 i arbetslinjen, det betyder gratis och betald arbetskraft till företag, vilken företagare säger nej till det.!?

    SvaraRadera
  2. Herregud, vilken hemsk situation du har hamnat i. Vad Arbetsförmedlingen säger, och vad socialtjänsten säger, är en sak. På sitt sätt har de rätt att kräva att man ska söka fast jobb och påstå att man tjänar för bra för att få hjälp. Men vem som helst av oss kan hamna i akuta situationer på grund av sjukdom och annat som slår slumpartat, och det är tusan vad liten man ska vara i det läget.

    Vad säger hyresvärden, jag menar om ni hyr ett hus, elen blir avstängd och vattenrören fryser sönder, får ju husägaren ett jätteproblem. Har ni pratat med honom? Så ni inte står med en tiotusentals kronor att betala för vattenskador lagom till sommaren, tänker jag.

    Har du pratat med kyrkan om de kan hjälpa till akut med elräkningen? Har inte en spänn på mobilen men ska för skams skull köpa ett kontantkort och dra ett mess till dig ikväll då. Sen krävs det ju "bara" att fler gör likadant.

    SvaraRadera
  3. skickade en tia, allt jag hade råd med idag tyvärr. lycka till!!!! vet hur det känns. kram, emsan

    SvaraRadera