måndag 15 februari 2010

Det finns en godhet.

Imorse när jag slog på datorn, så gick jag in och kollade om någon kanske smsat mig... Jag har ju min Facebook grupp, som jag nämnde, döm av min förvåning, att samma nummer SMSat tio gånger. En fantastisk, vänlig människa har skänkt mig ett hundra kronor. Den som måste ha gjort det måste vara den tjej, som kommenterade mitt förra inlägg och skriver bloggen Blessed To Be Me, Jag lovar dig, att du kommer att få en guldstjärna i himlen. En hundring för en sån som mig, gör jätteskillnad. Nu började denna veckan fantastiskt. Tack återigen.

Igår pratade jag via nätet med Ulrika Ring. En fantastisk människa, som arbetar aktivt mot det system som vi skuldsatta hamnat i. Vi hade en diskussion om att flytta till Norge eller Danmark. Tänk att man ska ens behöva ha de tankarna, för att kunna känna tanken att få ett värdigt liv. Om jag hade bott i Norge, så skulle mina skulder preskriberas om några år, eftersom de inte skulle kunna nå mig med sina brev, med preskribtionsavbrytande innehåll. Alla vill göra rätt för sig, men när inkassobolagen, lever på att suga ut så mycket som möjligt, då undrar man.

Om jag tar ett huslån idag, så får jag en ränta på kanske 2%, men inkassobolagen, har fullt laglig rätt att ta ut MINST 8,5% i ränta. Men det värsta av alltihop är att när sedan kronofogden driver in pengarna, tror ni de driver in skulden eller räntan först. De tar räntan. Har jag alltså en skuld hos KFM på en miljon, så blir årsäntan 85 000 kronor. Som ska drivas in före skulden. Det är alltså 7083 kronor per månad. Om jag tjänar 13 000 efter skatt, per månad, har en hyra på 4000, och får behålla 4000, efter utmätning, så så får fogden alltså mäta ut 5000 kronor, det betyder att denne persons skuld ÖKAR, med 2083 kronor per månad, eftersom inkassobolagen, helt sponsrade av vår statliga myndighet kronofogden ska ha betalt för räntan först. Denne person har alltså på ett år betalt 60 000 kronor till kronofogden, men hans skuld har ökat med nästan 25 000 kronor. Alla vill göra rätt för sig... Ja, visst, men hur.

Peter Hellman, Alektums chefsjurist, hävdar att inkassobranschen återförde 15.2 miljarden till näringslivet förra året. Om man med näringslivet pratar om inkassoindustrin, så har han säkert rätt. Detta med skuldsättning är en enorm industri, som omsätter massor med pengar, som staten sedan får in som skatt. So what om de lurar staten på lite pengar, genom att placera i olika bolag inom egna koncernen, so what om man sätter folk på pottkanten. Men frågan är 15.2 miljarder, fick de in, men vad kostar det att ha folk skuldsatta? 17% av statens samlade utgifter går till att finansiera "ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp". Allt beror inte på skuldsättning, men oroande många. Överskuldsättning kostar varje år mellan 30 - 40 miljarder (enligt KFM). Det är alltså dubbelt så mycket som Peter Hellman, skryter om att inkasso får in. Han hävdar att deras 15 miljarder,skulle annars kosta varje hushåll 4000 kronor, men, som det är nu kostar överskuldsättningen alltså 8000 kronor.

Ja, det är ett märkligt system vi har.

Enligt Annika Creutzer, så har vi i Sverige ett stenhårt system mot de skuldsatta. I USA, som vi känner som ett land, med små sociala nätverk, har inget liknande svenska kronofogden. Har du skulder på ditt hus, i USA, så kan du helt enkelt lämna in nycklarna till banken och du är skuldfri. I Sverige ska det säljas exekutivt och som i mitt fall, under skuldernas värde. Har du skuld till ett företag i USA, så kan en domstol dömma dig som betalningsskyldig, de har efter dom fem år på sig att driva in skulden, sedan preskriberas den. Och försvinner ur alla register.

7 kommentarer:

  1. Helt Rätt!
    Systemet är verkligen underligt byggt???
    Hur f-n ska vi kunna göra rätt för oss?

    Spelreglerna måste förändras, frågan är när?

    SvaraRadera
  2. Som jag tycker du skriver bra! Så enkela och tydliga räkneexempel. jag ska ta och knycka det vid tillfälle. :) Hope it´s ok... Kidnappning av blogginlägg kanske vi ska kalla det.

    //Ulrika

    SvaraRadera
  3. Det du skriver är inte direkt några nyheter för mig, det är så här det fungerar. Politikerna har tjatat om att det måste finnas en balans när dom har debatterat överskuldsättning nu på senare tid, och med balans menar dom då att borgenärernas intressen till varje pris måste skyddas. Det får mig att undra lite vilken verklighet dom lever i... kan dom på allvar tycka att det fungerar bra som det är idag? Om inte, varför i helvete gör dom inte någonting åt det? Är dom så förbannat rädda för tjuvarna på bankerna och inkassobolagen? Jag skulle vilja påstå att det är dags för politikerna att skaffa sig en gnutta verklighetsuppfattning och lite ryggrad.

    Dwight

    SvaraRadera
  4. Ryggrad hur skulle det vara hjärna hjärta oxå. Satan vad du har det tufft, Du jag harskickat ett mail åt dej hoppas det kan ge något :)

    SvaraRadera
  5. Hur mår du nu? Alltså kroppsligt, fick du nån hjälp av sjukhusbesöket?

    Risken när man har det så körigt som du haft det sista tiden, är att man ignorerar kroppens signaler om "stopp, ligg!" och bara kör på till dess man slår ihop. Är man riktigt bra på att ignorera smärtor, yrsel, sömnbrist etc. kan man i princip göra sig kroniskt sjuk på nolltid. Hoppas du tar det varligt, och skonar dig själv emellanåt också.

    SvaraRadera
  6. fruktansvärt hur Sverige fungerar , men har hört att flyttar man utomlands så jagar dem inte så mera
    jag vet inte

    SvaraRadera
  7. Hej,
    Jag är en 27-årig kille med en skuld på ca 400-500.000 SEK.
    Jag har verkligen hamnat i lyxfällan och köpt på mig elektronik och kläder på avbetalning och övertraserad mina kreditkort.
    Nu sitter jag här och kan inte ens ta ett vanligt arbete för då kommer KFM ta de och jag får leva på existensminimum, vilket jag inte vill naturligtvis.

    Så jag funderar på flytta utomlands dvs till ett annat europeisk land.
    Min fråga är bara : i vilket land kan jag bo och arbeta utan att svenska KFM eller Inkassobolagen kan bergära utmätning eller kräva mig för skulderna i sverige.

    Jag är oerhört tacksam för alla riktiga tips .!

    Tack på förhand

    SvaraRadera