onsdag 17 februari 2010

Delgivningsmän



Delgivningsmän handlar veckans bloggrunda om. Dessa ondskans förlängda arm, dessa skrupelfria, empatilösa individer, som har som yrke att lämna över handlingar som kan förstöra en individs liv.

På delgivnigsföretaget Zelts hemsida, kan man läsa att anställda tycker det är kul att jobba på Zelts. KUL!!! Hade de tagit jobbet för att de inte fick något annat, för att de gick arbetslösa och måste ha en inkomstkälla, så hade jag kunnat köpa det, men för att det är kul. Kan ni tänka er vad de pratar om på fika rasterna?
-Hehe idag lämnade jag över 10 delgivningar, fyra vräkningar, två inkassokrav och fyra elavstängningar, vilket underbart jobb vi har.
-Ja, tänk så de ska frysa när elen stäng av. HAHAHA
-Eller barnfamiljen som blir vräkta, de kanske får sova i bilen.
-Men jag då, jag slog spiken i kistan, jag tog tillbaka en bil. De stod och grät och undrade hur de skulle ta sig till jobbet nu. Men jag var kall... Bilen ska tillbaka punkt slut.
-Muahahaha

Det verkar vara jättekul att jobba på Zeltz. De har tydligen en speciel "Zeltzanda" inom företaget. Ungefär som demetorerna i Harry Potter. De arbetar för Voldemort, (Inkasso) men tänker inte själva. Vi blev tillsagda att göra såhär då gör vi det.

Man kan dra många historiska liknelser, men eftersom andra världskriget, som bekant är mitt intresse, så ser jag stora liknelser med SS - ondskans förlängda arm. Helt vanliga män, som för att få lite beröm av ledarna, gör i princip vad som helst för att komma dit. Ta Kristalnatten om exempel. En order kom att jävlas med alla judar, SS-män genomförde detta utan att blinka. Samma typ av skrupelfria individer arbetar idag på företag som Unicol, Zeltz och de andra av ondskans förlängda arm. Människor som vill känna lite av maktens sötma.

Dessa avskum lever efter en lag från 1970. Den är alltså fyrtio år gammal. Problemet är att tillskillnad från god inkassosed, finns inget liknande för delgivning. De kan mer eller mindre bete sig hur som helst, så länge dehåller sig inom lagens ramar och det vet ju alla att den är tolkningsbar. Får man till exempel gå in via altandörrar, får man tränga sig in hos folk. Får man delge någon med en dödskalle på mössan, ja, det finns tolkningar i allt. Men ingen begränsar deras arbete och vi vanliga dödliga har ingen koll på vad som gäller.

Men för att ge lite tips och råd:

*Det är skillnad på delgivningsmän och förordnade stämmningsmän. De senare har ett myndighetsuppdrag och således mer makt. De förra har inte mer rättigheter än du och jag.
*En delgivningsman får bara delge en handling om gäldenären frivilligt skriver på.
*Stämmningsmän får även delge genom till exempel spikning.

Om en delgivningsman inte har påskrift med sig efter att delgivningen är överlämnad. så är det inte en giltig delgivning. Jag skriver inte på något, som inte polisens stämmningsmän kommer med. Eftersom det kan ha och göra med preskribtionsvbrytande saker och jag har ingen större lust att bryta preskriptionen frivilligt. Ja, dessa avskum till människor, kan man skriva hur mycket som helst om, men jag tycker inte ens att de är värda att ta mer tid av mig.


Nu tycker jag att du ska gå in till mina bloggkamrater och se vad de har skrivit om ämnet. (Efter att du skrivit en trevlig kommentar till mig, naturligtvis...)


  1. Signerat Stockholm

  2. Obeståndsbloggen

  3. Villerider

  4. Nollkoll

  5. Ljuramannen

  6. Affesblogg

  7. Att göra rätt för sig

  8. Dwight

  9. Resurspank

  10. Inspirera-inspirera

  11. Fonzie

  12. Johnnyrocker

  13. No Cash

  14. Autodidakt




Fattiga riddares forum kan man kommentera och följa debatten utan att ens registrera sig.

16 kommentarer:

  1. Jag är i mörkret osynlig, Jag är själv frågande inför detta yrkesval. för det är ett val dom gör.

    SvaraRadera
  2. Jo, man undrar ju hur det interna "snacket" går på inkassobolag och delgivningsfirmor. Hemskt, men bra att du belyser problemet.

    SvaraRadera
  3. Kunde inte ha framfört det bättre...

    SvaraRadera
  4. Du är klok som en bok min vän! Klok som en bok!

    SvaraRadera
  5. Tack för en inspirerande blogg som fick mig att ta tag i mina skulder. Jag har levt som du gör nu hela mitt vuxna liv (är 37nu) men aldrig sett någon utväg pga alla räntor, inkassokrav nästan dagligen och noll koll på vad och vem jag är skyldig pengar. Det jag undrar är hur reglerna för preskribtion är? Har ringt två inkassobolag samt fogden och de säger samma sak att sålänge de skickar brev förlängs tiden för det är olagligt att inte ha en adress eller läsa sin post och även om jag inte läst min post förlängs preskribtionstiden eftersom de skickat brevet. Finns det något sätt att bli av med skulder som borde vara preskriberade (har aldrig skrivit under något)??? Isåfall har jag istortsätt inga skulder kvar eftersom jag ej dragit på mig nya på många år.

    Mvh.

    SvaraRadera
  6. Anonym, svar på dina frågor om preskribtion hittar du i en suverän tråd här: http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=2228.0

    Preskribtionstiden förlängs genom att de kontaktar dig. Men det är upp till dem att bevisa att kontakt skett. Det gör det med datalistor och annat, vissa inkassobolag spelar även in samtal. Men i de rättsfall som finns, så gäller att det räcker inte att ett brev skickats ut under preskribtionstiden, det måste vara flera.

    Det verkar märkligt att det skulle vara olagligt att inte ha en adress, det ska jag kolla upp. Man måste ju vara mantalsskriven någonstans, men om det till exempel är i Chile, så har ju inkassobolagen svårt att nå en... En tanke bara.

    Jag kommer nog att skriva ett inlägg om det där med preskribtion.

    Lycka till!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. betala din skuld istället för att fundera på att flytta utomlands. Du är ju skyldig någon pengar eller. förmodligen har du kommit till insikt och fattat att du ska betala.

      Radera
  7. Vägra skriv på, stryp den lilla slant dessa gamar tjänar.

    MVH
    Robert

    SvaraRadera
  8. Steff Fd skuldsatt18 mars 2010 kl. 19:30

    "Jag skriver inte på något, som inte polisens stämmningsmän kommer med" det var det dummaste jag hört. snacka om att slösa med resurser och skatte pengar, som värsta parasiten. Det är lika bra att skriva på den första delgivningen som man får hem i brevlådan istället, man kommer ändå inte undan i slutänden. Att tro nått annat är korkat. Det är så jäkla många skuldsatta som bara sitter på arslet och tycker synd om sig själva. Ta och kamma till er och skaffa ett jobb eller två istället och styr upp din egen situation. Det är knappast delgivningsmännen /kvinnorna som satt er i eran sits. dom är bara brevbärare. som försöker tjäna ihop till sitt uppehälle. Jag har själv haft riktigt stora skulder som verkade omöjliga att bli av med, men efter några besök hos konsumentrådgivaren i min kommun och några år av
    omänskligt slitande så är jag numera skuldfri och kreditvärdig. Såååå upp med hakan och knalla iväg till konsumentrådgivaren i din kommun och ta med dig alla brev du fått från inkasso och fogden mm så skall du se att det finns en framtid utan skulder för alla.

    SvaraRadera
  9. Det är ju inte delgivningsmännens fel att människor inte sköter sin ekonomi...

    SvaraRadera
  10. "Steff" din jävla virrpanna, det är lätt för dig att säga. Du vet ju inte ett skit om hur folk hamnat i skuldsituationen från första början. Så du ska inte generalisera så.

    SvaraRadera
  11. -Många har ju fått skulder sedan "Bankkrisen" på 80 -talet....
    Och aldrig rest sig sen dess!?
    Det är knappast delgivningsmännen /kvinnorna som satt er i eran sits. HUR MÅNGA MÄN MÅSTE PRÖJSA UNDERÅLL? JÄMNFÖRT MED QVINNOR???
    Hur många mäm hamnar inte i skuldfällan vid skiljsmässa? Hur många är de som inte klarar av underhållet? vrf är de inte lika för båda könen?

    SvaraRadera
  12. Man kan ju inte vara så korkad att man tror att kreditbolagen inte vill ha tillbaka de pengar man lånar ut. Lånar du ut 100 spänn till en bekant, så vill du givetvisa ha tillbaka dem.

    SvaraRadera
  13. Förstår inte problemet, se till att inte dra på er skulder och om ni gjort det, ta tag i dem. Ni kan ju alltid ta jobb som delgivningsman.

    SvaraRadera
  14. Har själv haft massa skulder men är nu fri. Man får ta sitt ansvar och sluta skylla i från sig på andra.

    SvaraRadera