torsdag 11 februari 2010

Uppdatering

Ja, igår var jag på sjukan. Inget jätteallvarligt, men det kunde bli. Jag har varit yr i huvudet sedan i söndags. I måndags var jag på vårdcentralen, som inte hittade något, utan bara konstaterade att det är virus på balansnerven. I tisdags fick jag en extrem huvuvärk, som inte vill ge med sig. Så på kvällen, ringde jag 1177 och fick order om att åka in. Efter fem timmar på akuten, så la de in mig. I går började jag dagen med skiktröntgen av hjärnan, och massa prover och undersökningar. Det visade sig, att hjärnan fanns där och var hel. Alla prover var bra förutom ett skyhögt HB-värde och högt levervärde. Läkaren undrade om jag konsumerar mycket alkohol, men då jag svarar att jag i det närmaste är nykterist. Så tog han ett nytt prov, som visade att jag lider av en sjukdom som heter Hemokromatis. Det är en av de vanligaste ärftliga defekterna i norra Europa, 1 av 300 individer lider av det. Men det är också den i särklass mest underdiagnostiserade sjukdomen vi har. Inte ens läkarna känner till den. Följderna som man kan få är ett överskott av järn, som ger till exempel skrumplever och olika hjärt och kärl sjukdomar. Nu har de hittat den och jag kommer att åderlåtas... Låter som en sjuk bestraffning, men det är tydligen den effektivaste behandlingsformen för sjukdomen. En gång i veckan kommer jag att få tömma ut 480 ml blod, tills HB-värdet ligger normalt, sedan räcker det att gå till blodcentralen var 8:e - var 12:e vecka.

Idag har jag försökt få till stånd ett litet uppskov med min elräkning, men Intrum, de låter mig inte prata med ´någon handläggare. Jag får bara prata med nått stolpskott på kundtjänst. "Vill du ha tag i handläggaren, så får du skicka ett brev, men du kan få tala med vårt delginingsföretag Unicol". Enligt Datainspektionens regler skall ett inkassokrav ihop med annat innehålla: "handläggarens namn och telefonnummer eller annan upplysning som gör det möjligt för gäldenären att få direktkontakt med den som handlägger inkassoärendet"ur Tillämpning av inkassolagen

Det skiter uppenbarligen Intrum i, eftersom det ska vara svårt för gäldenären att få kontakt med inkassobolaget.

Nu kommer jag att skicka in en bestridan till intrum, där jag hävdar att de inte kan stänga av strömmen, eftersom vi rent tekniskt inte är delgivna. Wish me luck...

5 kommentarer:

  1. Menar Intrum då att delgivningsföretaget kan hjälpa dig med uppskov? Det finns i och för sig inte mycket som förvånar mig längre men jag får svårare och svårare att förstå hur vissa människor tänker och resonerar.

    Skum sjukdom du har fått, aldrig hört talas om. Åderlåtning låter ju minst sagt lite 1800-tal, men det är antagligen jättebra... för allt.

    Dwight

    SvaraRadera
  2. Good luck! Håller tummarna såklart. Nånstans har det gått galet med inkassobranschen. Antagligen har de fått tänja på gränserna för vad som är OK och vad som inte är OK så länge utan att någon har sagt ifrån, att de tror de är odödliga och står över alla andra. "Vi behöver fan inte följa några regler", ungefär. Vi som har skulder är tydligen väldigt dåliga på att bråka med dem.

    När de inte följer Inkassolagen, anmäl, anmäl anmäl!!! Kolla här: http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=2492.msg20426#msg20426

    Konsumentbankbyrån tar nog gääääärna emot en förfrågan och hjälper dig säkert med anmälan.

    För övrigt: man ska vara frisk för att orka vara skuldsatt.

    SvaraRadera
  3. Kör hårt. Skicka en spark i ändan så att det tar dem ett sekel att återhämta sig.

    SvaraRadera
  4. Ja åderlåtning passar bra i sammanhanget. Lite ålderdomligt sådär...

    Ha det så gott du kan! Du finns med i mina tankar, dock inte böner för sånt hokuspokus tror jag inte på...

    //Ulrika

    SvaraRadera
  5. Det låter jobbigt med åderlåtning, men jälper det så,du har ju redan en ekonåmisk åderlåtning.
    Vi måste göra som Fransmän, samla oss och demonstrera utanför riksdagshuset och kräva att dom gör något åt saken, vi lever ju med ekonåmisk fotboja. Meila och skriva brev jälper inte.Jag har skrivit till Beatris Ask,Mona Sahlin,Aftonbladet,expressen,Tv1, Tv2, Tv4, den enda som svarade var Anniika Creutzer på DN som sa att hon skulle ta upp detta med jämna mellanrum.Sam

    SvaraRadera