fredag 19 februari 2010

Fredag igen.

Idag kommer barnbidraget. Har man två barn, så får man tvåtusen, lite drygt. Det känns rätt skönt att få in lite pengar, efter en sån här månad. Men tänk så märkligt livet är ändå, det löser sig alltid. Jag tror jag ska bli sån där "Se positivt på livet coach". Även om allt känns skit och man mår asdåligt, så löser det sig. Min ekonomi ser jag ingen ljusning på, inom den närmaste framtiden, men det finns annat att glädja sig åt. Till exempel igår när jag hämtade posten så var det inga brev från inkasso. Inte i förrgår heller. Det är något att vara glad över.

Jag fick en fråga om det där med preskriptionstider, så jag tänkte jag skulle bena ur det lite, jag stjäl informationen från Fattiga Riddares forum. En användare med nicket "Kraft" la in detta:

"Banklån (löpande skuldebrev) 10 år. Kan förlängas
Rättegångsskulder 10 år. Kan förlängas
Skulder mellan näringsidkare 10 år. Kan förlängas
Skulder mellan privatpersoner 10 år. Kan förlängas
Skatter 5 år. Kan i vissa fall förlängas
Böter 5 år. Förlängs inte
Hyror 2 år. Omfattas inte av preskriptionslagen, utan regleras enligt Jordabalken. Se nedan.
Räkningar, kreditkortsskulder 3 år. Kan förlängas
Skulder till kommun & landsting 3 år. Kan förlängas
Försäkringskassan 5 år. Kan förlängas
Underhåll 5 år. Kan förlängas
Studieskulder 5 år. Skulden preskriberas inte. Efter 4 år hos KFM går den tillbaka till CSN. De kan inte driva den en gång till hos KFM, men skulden preskriberas inte, utan ligger kvar hos CSN tills du blir pensionär.

Enligt Jordabalkens 12 kap 61 § gäller att:

Hyresvärd eller hyresgäst, som vill framställa fordringsanspråk på grund av
hyresförhållande, skall väcka talan därom inom två år från det hyresgästen lämnade
lägenheten. Iakttas ej denna tid, är rätten till talan förlorad, om ej annat avtalats
."

En hyresskuld, där talan har väckts, löper som en vanlig konsumentskuld.

För att förlänga en skuld, krävs att borgenären, eller dess ombud, genomför en preskriptionsbrytande åtgärd. Det är kort sagt, varje tillfälle som de har kontakt med gäldenären och påminner denne om skulden. Det kan handla om ett brev, eller ett telefonsamtal. Det säkraste sättet är att skicka ut en delgivningsman, för att få påskrift på ett brev. Då kan man ju knappast neka till att man tagit emot brevet, med preskriptionsavbrytande innehåll. Enligt preskriptionslagen, så är detborgenären som ska bevisa att gäldenären mottagit brev. Har de påskrift är det utom allt tvivel att man mottagit det. När preskriptionsärenden tagits upp i domstol, har inkassobolagen fått rätt i de fall, de skickat ut flera brev med preskriptionsbrytande innehåll. Ett brev har inte ansets räcka. Det kan även räcka att de ringer och påminner om skulden, nämligen om de spelar in samtalet, vilket de helt lagligt får göra.

Man kan även själv avbryta preskriptionen. Det smartaste som inkassobolagen gör är att skicka ut en förmånlig avbetalningsplan, typ "betala bara 200 kronor i månaden" Jag fick det erbjudandet på en skuld på 20 000, då kan vi snabbt räkna ut att med tvåhundra i månaden, så skulle jag fått betala i 200 månader om det är räntefritt. Alltså 16 och ett halvt år... Det erbjudandet kom enbart för att de vill att jag ska betala, gör jag det har nämligen jag avbrutit preskriptionen. Gör man det på en redan presriberad skuld, så har man väckt liv i den, eftersom jag erkännt dess giltighet, genom att betala.

Personligen hämtar jag aldrig ut ett rek. på posten, om jag inte vet att det inte kommer från inkasso. Jag skriver inte på något som delgivningsmaffian kommer med, så länge det inte är en av polisen utsedd stämmningsman. Men de kommer inte med preskribtionsavbrytande brev. Och eftersom det var nästan tre år sedan jag senast fick något hos fogden, så behöver jag inte oroa mig för dem.

Ha en trevlig helg.

4 kommentarer:

  1. Lika samma med helgen. Jag ligger under min filt!

    http://insolvenssthlm.blogspot.com/2010/02/moderater-i-civilutskottet.html

    //U

    SvaraRadera
  2. Bra att du tar upp det där lilla bedrägliga "avbetalningserbjudandet" jag förstått att Inkassoföretagen försöker med. Avbetalning i 200 månader utan ränta, och fullständigt omöjligt att bli av med om vi räknar med räntan också. 200 månader, det är alltså drygt 16 år och 8 månader. Utan räntan.

    "Bara".

    SvaraRadera
  3. Inkassobolagens tillvägagångssätt är ju helt kriminellt. Att bara få agera som dom gör, utan att kunna straffas på något sätt är skrämmande...

    Fy f-n vilket samhälle som byggs upp...

    SvaraRadera
  4. Jag bor i Nederländerna och är jag en lycklig kvinna idag? Jag sa till mig själv att jag skulle rekommendera alla långivare som kan förändra mitt liv och min familj till alla som letar efter ett lån. Om du behöver ett lån och du är 100 % säker på att du kommer att betala tillbaka lånet, kontakta dem idag via e-post på: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera