onsdag 18 november 2009

Att rösta eller inte rösta, det är frågan

Är det modigast att tåla
ett vidrigt ödes hugg och pilar,
eller att ta till vapen mot ett hav av plågor
och dräpa dem beslutsamt?

Att få dö – att sova, inte mer,
och tro att sömnen gör slut på hjärtats värk,
de slag och stötar som köttet fått till arvedel -
det vore ett slut, en nåd att stilla bedja om.

Att dö, att sova… sova, kanske drömma
-ja, det är stötestenen!
Vilka drömmar ger dödens sömn,
när vi har kastat av oss all jäkt
och kapat livets ankartross?

Den tanken hejdar oss, och det är den
som gör eländighetens liv så långt.
Vem ska tåla världens gisselslag,
tyrannens övergrepp, den stoltes fräckhet,
föraktad kärleks pina och lagens tröghet?
Ett hutlöst ämbetsvälde och de sparkar odågan ger
den tåliga förtjänsten?

Vem tålde livet
om han kunde göra sig kvitt
allt detta bara med en dolk?”
Vem skulle dra på bördorna
och stöna och svettas under livets ok,
om inte vi fruktade för något efter döden,
det oupptäckta landet
från vars gräns ingen har återvänt?

Det lamslår viljan,
och hellre bär vi våra vanda plågor
än flyr till andra som vi inte känner.
Den inre rösten gör oss alla fega.

Så går beslutsamhetens friska hy
i eftertankens kranka blekhet över,
och företag av högsta vikt och flykt
kan falla platt och mista namnet handling.”


När Schakespeare skrev Hamlets berömda monolog, så var det om olycklig kärlek han skrev. Men den passar bra in på dagens ämne, att rösta eller inte rösta...

Sverige har idag 6 900 000 röstberättigade medborgare. Av dessa är ca 500 000 skuldsatta. Det gör en ganska stor procentsiffra. Om alla dessa skulle strunta i att rösta, skulle man då få upp ögonen att något är fel i samhället. I Sverige har vi ett högt röstdeltagande, jämfört med många andra länder, jag har för mig att det var ca 80% som röstade vid förra riksdagsvalet. Men 20% röstade alltså inte. Var det någon som funderade över varför nästan 1.4 miljoner röstberättigade inte röstade? Nej, man konstaterade bara att vi har en procentsats som skiter i att rösta, soffliggare. Om vi nu skulle få med alla skuldsatta på att inte gå och rösta, så skulle konstaterandet vara. "Jaha, vi fick 74% som röstade i år, lägre än förra året, men who cares."

I en demokrati som man ändå måste kalla Sverige, trots att många månniskor står utanför samhällets skyddsnät, så har vi en demokratisk rättighet, som jag anser är en skyldighet, nämligen at rösta. Om vi inte röstar, sällar vi oss i ledet och låter andra bestämma allt. Idag har vi faktiskt en möjlighet att få fram politiker som driver frågan för överskuldsatta. Om alla istället kryssar för exempelvis Ertsborn, eller någon av de andra som kommer med förslag om att förbättra våra vilkor, då kan vi få en förändring.

Flera diskussioner finns på nätet, om att starta ett parti för skuldsatta. Det är en lösning som är kortsiktig. Ett parti, med en fråga, skulle inte bli långlivat. Kanske röra runt lite i grytan, men ingen bra lösning. Om man istället, lobbar befintliga politiker att driva frågan, över partigränser, då har vi kommit en bit på väg. Om alla överskuldsatta kryssar för sin favoritpolitiker, som aktivt driver frågan, då är vi snart framme vid målet.

Så snälla. Om ett år är det val, gå och rösta, även om det bär emot, lyft fram eldsjälarna, de finns där. Tillsammans kan vi skapa en förändring. Vi vill inte falla platt och mista namnet handlig.

Idag bloggar följande om detta ämnet:

Insolvens Stockholm
Obeståndsbloggen
Noll koll
Villerider
Affesblogg
Ljuramannen
Systembloggen
Dwight
Fonzie


Kommentera gärna ämnet här och på Fattiga
riddares forum


Pingat på Intressant.se

4 kommentarer:

  1. Jag är en av de "skyldiga", jag röstar inte. Varför? Enkelt, vi har inte demokrati! Vad är det för mening med att rösta på något som jag inte tror på? En skenspel för massorna! När den verkliga makten, tjänstemännen, gör som de vill ändå! En tjänstemanna-diktatur tycker jag att vi lever i. Det spelar ingen roll hur vackra ord politiker X lockar med, när jag vet att i praktiken så är det parti-piskan som regerar i kansliet och tjänstemännen i landet.
    Jag respekterar alla som fortfarande tror på att rösta och kommer inte att argumentera mot dem, men jag kräver också respekt för min rätt att visa mitt missnöje med ett system som inte fungerar genom att inte rösta. Min "röst" är för värdefull för att slösas på marionetter som bara vill sko sig själva och skiter i sitt uppdrag (att vara en representant för medborgarna) när de väl fått sin plats i politiken. När vi får ett system som fungerar (nej, jag har inte lösningen) så kanske även jag röstar, men inte förr.
    /Rune

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att jag tycker ditt förslag om personval var mycket bra!

    //Ulrika

    SvaraRadera
  3. alltså att rekommendera någon enskild ledamot till personkryssning. Jag hoppas du fattar.

    SvaraRadera
  4. Läs denna motion och döm själv om hon är värd att satsa på.

    http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&typ=mot&rm=2009/10&bet=C215

    Lasse H

    SvaraRadera