torsdag 26 november 2009

Familjerätten

Idag klockan tre ska jag till familjerätten... det ser jag ju inte fram emot direkt.

I sommras fick jag interimistiskt beslut att min dotter ska bo hos mig. Grunden för beslutet är att mamman har slagit henne vid två tillfällen, hon har vid ett tillfälle mosat en banan i ansiktet på sin dotter och dessutom spottat den lilla i ansiktet. Min dotter är åtta år gammal.

Sedan i juni har hon bott hos mig på heltid och träffat sin mor varannan helg. Jag får varje gång köra tjejen till sin mamma, eftersom mamman inte har körkort. Vi bor ca fem mil från varandra, så det är ju en kostsam affär, speciellt eftersom jag redan ligger på marginalerna, men barnens välbefinnande måste alltid komma först.

Nu handlar det om vårdnaden. Första mötet på familjerätten, som mamman och jag gemensamt skulle komma till, uteblev hon från. De hade sedan ett möte själva med henne. I tisdags skulle jag köra dottern till mamman, eftersom de skulle göra hembesök där. 20:00 kvällen innan meddelar hon på familjerättens telefonsvarare och till mig på SMS att hon ska jobba, så mötet i hennes hem är inställt. Sedan dess har jag inte fått tag i henne, hon svarar varken i telefon, eller på SMS. Till saken hör nu att jag tog ledigt från jobbet för att kunna köra dottern...

Idag ska jag då till familjerätten och träffa socialgubben, som vid förra mötet sa till mig att släppa vårdnadsfrågan. "Du har ju boendet, och vårdnaden kommer du nog inte få, du har ju betalningsanmärkningar." Jag frågade då var det står att en kraschad ekonomi gör mig till sämre förälder? "Kan man inte ta hand om sin egen ekonomi, så kan man inte ta hand om sitt barns." får jag då till svar. Jag svarade att mina skulder kommer från separationen, med den misshandlande modern, och jag kan visa att jag inte misskött min ekonomi efter det. Visst, vissa gånger har det varit kärvt, vi fick till och med elen avstängd, vid ett tillfälle, men vi fick den återinkopplad igen efter ett par timmar. Men det var ett par år sedan. Men tänk, det sitter en gubbe som ska göra en utredning om mig som förälder, han anser att betalningsanmärkningar är värre än att ha misshandlat sitt barn.

Misshandeln var dessutom föremål för utredning hos socialtjänsten. De lämnade utredningen utan åtgärd men "med en fortsatt oro för J*****s fortsatta välbefinnande i relationen till modern" men det är inte så viktigt, jag har ju betalningsanmärkningar. Mamman är 34 år, hon har aldrig haft ett riktigt jogg, utan sprungit runt på olika vikariat eller levt på soc, men det spelar tydligen ingen roll, jag har ju betalningsanmärkningar.

Jag kanske inte är världens bästa förälder, men jag har alltid sett till att mina barn har mat på bordet och kläder på kroppen, de har egna rum, översållade med leksaker. Jag kör mina barn till fritidsaktiviteter och den stora till hennes mamma. Men trots det får jag höra att betalningsanmärkningar, det är inte bra, då är man kort sagt en sämre förälder.

Som tur är har jag en grymt bra advokat, som senast igår förklarade att det är ren idioti. Tingsrätten ser på en sak i detta fallet, och det är vem som är mest lämpad att dottern bor hos, och det är den som arbetar på att kontakten med båda föräldrarna är god.

4 kommentarer:

  1. Det finns en del likheter i din berättelse med händelser i mitt liv. Skilsmässa och en fd som gör allt för att sabotera min ekonomi och därmed också mina möjligheter att umgås med min dotter (sonen bodde med mig av eget val, han var gammal nog för att få välja).

    Jag känner för dig och önskar lycka till i tvisten.

    /Rune

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Rune. Jag önskar att sådant här inte behövde hända, men man måste göra det som känns rätt. Hoppas att din relation med dottern har löst sig.
    /M

    SvaraRadera
  3. Båda barnen är vuxna nu och vi har en god relation. Men min ekonomiska situation är naturligtvis ivägen ibland. Men barnen förstår varför, även om de inte vill välja "sida" och jag tänkter inte bry mig om det. Även om den fd frun "ställt till det för mig" så tar jag aldrig upp det ämnet med barnen. Tids nog så har de den insikten själva.

    /Rune

    SvaraRadera
  4. Vilken trist och ledsam historia, vet ju inte om mamman har en svår psykisk problematik av något slag(det ursäktar inte hennes beteende men kan ju förklara en del..) Jag tycker du gör det bra i allafall. Du har det extra tungt och gör verkligen allt du förmår. Det är inte alla som skulle fixa det du gör i din situation!

    Jag minns själv hur det var när jag skulle bekosta de långa resorna för dottern när pappan ansåg att han inte hade råd att bekosta dem när han så småningom blev far igen, och hur underhållsbidraget skulle delas upp i minsta krona då hon skulle äntligen skulle få tillbringa några extra veckor med sin pappa (och hans sambo som dottern tyvärr inte var välkommen för). Hon ville ju så gärna träffa sin pappa! men det var tungt för mig med flygresorna t o r. JAG kunde arbeta lite extra (på sidan om..)då hon var borta de gångerna och kunde på så sätt betala de ökade utgifterna.

    Rune, du är klok du som litar till att dina barn kan tänka själva! Och jag tror att om man går onkring ett helt liv och grämer sig över att nån annan har förstört ens liv då för många år sedan så är det ju man själv som förstör det egentligen. Heder åt dig

    SvaraRadera