torsdag 12 november 2009

Det är synd om människorna

Det var Strindbergs grundtes när han skrev Ett Drömspel. I pjäsen kommer guden Indras dotter ner på jorden för att se hur människor lever. "Det är synd om människorna". Och det är det. Jag läser regelbundet på nätet om olika situationer som drabbar helt vanliga människor, situationer som gör fult friska arbetsföra människor, till melankoliska kollin, som totalt tappat tron på tillvaron. Människor som ibland ser den enkla utvägen, med ett rep att ta till istället för som samhället vill, "göra rätt för sig". Men vad innebär det att man gör rätt för sig. Jag har mycket skulder och vill gärna göra rätt för mig. Jag betalar massor med skatt, men fick trots det dra ut en tand för ett tag sedan, för att jag inte hade råd att rotfylla den.

Igår åt jag för en gångs skull lunch ute, chefen bjöd. Vid bordet brevid, satt det två hantverkare, som pratade om programmet lyxfällan. Jag har inte sett avsnittet de pratade om, men de sa "hur fan kan man vara med i ett sådant program?" "Nä", svarar den andre, "gå ut och skylta med att man är en idiot." Av deras fortsatta resonemang, förstod jag att avsnittet handlade om kille som hade kursat sitt företag ett par, tre gånger. Han var alltså en idiot, för det. I USA har man devisen, att det är först efter sin tredje konkurs man kan driva ett framgångsrikt företag. I Sverige är man en idiot, för att man lyckas kursa två gånger. Som sagt, jag såg inte programmet och har ingen åsikt om innehållet, men det är intressant att lyssna på hur mycket åsikter folk har om andra. Ullared, är ett annat exempel. Familjen som spenderar hela sin semester i Ullared och handlar för x antal tusen, för att ha allt de behöver under ett år, hånas på många ställen på nätet. Folk är så sjukligt intresserade att trycka ner andra. Även om jag hade råd, skulle jag inte spendera min semester på GeKås, kanske för att jag bor rätt nära, men jag har inte rätt att döma deras val. Om de tycker att det är en bra idé, så låt dem tycka det.

Det finns både små och stora inkassobolag, ett av de mindre, som jag faktiskt orättvist blivit kund hos, är EFAB inkassobolagen, med 7 anställda. Jag kommer att skriva mer om mitt ärende där senare, lite beroende på hur de hanterar det, onödigt att hänga ut någon i onödan, men det handlar om en oriktig faktura... och det kan jag lätt bevisa...

EFAB omsätter: 8 023 000:-
Resultat: 1 253 000:-
Tillgångar: 4 562 000:- varav 2 415 000:- i eget kapital.
Omsättning per anställd: 1 146 000:-
Kostnad per anställd: 431 000:-

2 kommentarer:

  1. *GILLA* att du tar upp Ullared som semestermål utan att döma.

    Och det är nog inte alla företag, med endast 7 anställda som går med en så strålande vinst. Lukrativt var ordet, sa Bull.
    Ordet var lukrativt, sa Bill

    SvaraRadera
  2. Man bör betala ut pengar till de säljande personalen när de säljer till företaget utan att " glömma" bort att göra rätt för sig
    De är skyldig folk pengar.

    SvaraRadera