fredag 6 november 2009

Ränta på inkasso

Enligt lag så får ett inkassobolag enligt räntelagen sätta en dröjsmålsränta på 8% över riksbankens styrränta, för närvarande 0.5%. Idag fick jag ett brev från Sergel avseende en gammal skult till Ikanobanken, för ett kreditkort jag haft. Kapitalbelopp på runt tretusen, men en ränta på 18.80%... Alltså drygt tio procentenheter över räntan som räntelagen säger. Enligt Håkan Mörling på Datainspektionen kan det vara okay om de har skickat ett avtal till mig. Enligt Sergel själva, så var det inte en speciellt hög ränta, avser det ett kreditkort, så kan det vara betydligt högre ränta än så... Skulden är dessutom mer än tre år, så den är ju dessutom preskriberad.

När man läser olika forum på nätet, så skriver folk ofta att "staten måste ha tillbaka sina pengar" eller "folk ska betala det de är skyldiga", ja, men absolut, det är ju självklart, men kan det vara rätt att jag här har en tre år gammal skuld, som var på strax över tretusen, på tre år har den stigit till 7300, alltså 4000 kronor i ränta och avgifter. Detta en skuld till en bank. Staten har inget med det att göra, klart att banken, borde få tillbaka sina pengar, men 18.8% i ränta, det finns det ju ingen rim och reson i, den högsta räntan som riksbanken noterade under dessa tre år var 4.5%, när skulden kom till var styrräntan 2.5%. Och jag har alltså fått en ränta på 18.80%. Jag förstår att folk tycker att skuldsatt är samhällets avskum, innan jag hamnade här, kunde jag hålla med, men som i de flesta fall, okunskap är roten till allt ont, oavsett om det är rasism, eller förakt eller vilken skepnad man vill. Med med kunskap, inser de flesta tänkande individer att avskummen är inkassobolagen, som suger ut de som redan ligger på botten, med rena ockerräntor, för att spä på sina extrema vinster ytterligare.

1 kommentar:

  1. Lagen om ocker är visst helt satt ur spel idag. Att skuldsatta människor får betala skyhöga räntor och avgifter är helt legalt verkar det som. För när inkassobolagen vill öka sin vinst ännu mer, men av någon anledning inte vill höja räntan, så kallar de helt sonika sitt vinstuttag för avgifter. Politiker och kronkalle bockar och bugar bara, ingen reagerar med andra ord!

    /Rune

    SvaraRadera