onsdag 4 november 2009

Kronofogden

Idag är det en ny bloggonsdag. Jag måste dock erkänna att veckan gått fort, så jag har inte hunnit sätta mig in så mycket i ämnet, så idag skriver jag rakt från hjärtat och inte så mycket från hjärnan...

Idag är dessutom dagen då jag lämnat in en JO-anmälan om just kronofogden. Mitt hus som såldes i mars har fortfarande inte bytt ägare. Jag trodde allt var klart förra veckan, när jag pratade med både kronofogden och inskrivningsmyndigheten. Men igår, så ringde en jurist från inskrivningsmyndigheten i Uddevalla och förklarade att de har fått en anteckning från fogden att huset är sålt, men de har inte fått in något kontrakt, alltså slutar deras jobb där. Hon anser nu att det är mitt jobb att skaffa fram alla papper och komma in med dom, något jag inte tänker göra, detta har tagit tillräckligt mycket tid och energi. Dessutom är det oerhört förnedrande att få sitt hus sålt exekutivt, ska jag då behöva göra extra arbete på grund av att de inte gör det... Skulle inte tro det!

Märkligt är att inkassobolag har god inkassosed att följa, där står klart och tydligt att inkasso inte får vålla en individ olägenhet, men Kronofogden, de får tydligen göra som de vill, och köra över enskilda.

En missuppfatning som verkar råda i samhället, är att kronofogden tar över skulder. "Jag har en skuld hos kronofogden". Här och nu vill jag slå död på den myten. Vi har i Sverige ett statligt indrivningsverk, som verkar som inkassos förlängda arm. Uppdraget är att driva in allehanda skulder, för enskilda och företag. En myndighet, som tar beslut om en skuld är äkta och sedan bedriver rena Stazi metoder för att driva in den. Detta har vi haft sedan 1734 års utsökningbalk, en lag som fortfarande gäller, i sin omarbetade version. Ordet fogde kommer ur latinets advocatus, som betyder, förespråkare, eller biträde, detta översattes till fornsvenskans Foghate, konstigt att man bara behöll förledet... Vi har idag ett system som vi har haft sedan 1734... kanske dags att fundera över om vi skulle ta bort systmet.

Min åsikt är att kronofogden omedelbart ska avskaffas i sin nuvarande form. Skulder är en ensak mellan personer, eller företag, inte en statlig myndighet. Det skulle göra att vi hade en strängare kontroll på utlåningen, men skulle också göra att överskuldsättningen minskade. Idag är det lite sandlåda över systemet. "Mamma, mamma Pelle lånade fem kronor och jag får inte tillbaka dem".

Räddningstjänstens främsta uppgift är att se till så att det inte blir bränder, borde det inte vara bättre om kronofogden omstrukturerades till att se till att folk inte blir skuldsatta. Idag verkar de tvärt om och ser till så att folk aldrig kommer ur skuldfällan. Bara att ha ett ord som evighetsgäldenär, säger väl något...

TIdigare kom KF ut och pratade i skolor, inte ens det gör de längre "Kronofogdens nya strategi är att verka genom budbärare och ni som lärare är viktiga i detta sammanhang. Ni träffar eleverna återkommande och har den pedagogiska förmågan att förmedla budskap. På det här sättet når vi ut till fler ungdomar och kan förhindra onödig skuldsättning. Vi på Kronofogden har tyvärr inte resurser att genomföra rena informationspass, men vi vill gärna stötta er lärare med nytt och fräscht material angående privatekonomi" från Kronofogdens hemsida


Idag bloggar följande om kronofogden, det har tillkommit en, flera är välkommna att dela vår bloggemenskap:

Insolvens Stockholm
Obeståndsbloggen
Noll koll
Villerider
Affesblogg
Ljuramannen
Systembloggen
Dwight
Fonzie

6 kommentarer:

  1. Det är ju helt underbart. Preskribtionslagen är från 1600-talet om jag inte minns fel och sedan en indrivningslag från 1700-talet som dagligen påverkar 20% av befolkningen. Finns det inte någon gammal lag som säger att man inte ska behöva finna sig i vilka dumheter som helst?

    SvaraRadera
  2. Man får snart ta saken i egna händer som man gjorde förr, slå ihjäl, gräv ner, glöm.

    Vi har och är en bananrepublik till för staten... vi är bara en grå kollektiv plånbok

    Affe

    SvaraRadera
  3. Japp. Det blev anmält... Det var ju lättare än jag trodde, färdiga formulär att fylla i...

    SvaraRadera
  4. Are there support groups for people being terrorized by Kronofogden?

    If someone came into your house and stold your things you would call the police. In this case they are the police.

    The tactics, behavior, and the whole system that surrounds debt in Sweden and Norway treat people as indentured servants. I thought this was a democracy? Anything I can do to help the debtors to take action to have legislation radically changed here I am all about doing. Please respond here if you are interested...I am not the only one suffering at the hands of this organization...by dividing us they win. By uniting ourselves we win.

    SvaraRadera