måndag 16 november 2009

Sergel igen.

För någon månad sedan redovisade jag Sergels inkomster. Det verkar som om något hänt där, för jag har under den senaste veckan fått ett antal mail från folk som undrar vad det är för bolag. De har väl skickat ut massbrev, eller nåt. Så här kommer en favorit i repris, med lite kompleterande information om detta bolag.

Sergel kredit:

Netto omsättning: 430 694 000:-
Resultat: 18 533 000:-
Totala tillgångar: 183 318 000:- varav 17 200 000:- i eget kapital.
Antal anställda: 257
Personalkostnad per anställd: n/a

Efter att jag pratat med Ulrika Ring förra veckan, så kom vi in på ägandeskapet av detta bolag. Och vad jag inte visste är att Sergel Kredittjänster AB är ett helägt dotter bolag till TeliaSonera AB. Och vem äger Telia?

37,3% Svenska staten
13,7% Finska staten
3,2% Svenska privatpersoner
2,3% Swedbanks dotterbolag Robur Fonder
2,2% Finska privatpersoner
1,7% Alecta
1,4% Fondbolag närstående Svenska Handelsbanken
31,5% Övriga aktieägare

Största ägare är svenska staten... Staten har alltså ett vinstintresse i att driva inkassobolag. Intressant, jag har funderat en del på det i helgen. Alla som någon gång har fått ett krav från Sergel vet att det är nästan omöjligt att läsa ut något om skulden. Ofta är det bara ett gäng siffror som står där, inget vad skulden avser. Datainspektionen får varje år in flertalet anmälningar om detta bolag. Det statliga inkassobolaget skiter alltså i att följa god inkassosed.

Kommentera gärna detta. Jag vet inte riktigt hur man ska ställa sig till detta...

3 kommentarer:

  1. Ett praktexempel på hur förakt för myndigheter uppstår. De säger och kräver en sak av medborgarna, sen gör de exakt tvärt emot själva. Girigheten och vansinnet har inga gränser.
    Jag har sagt det förr och säger det igen: Sverige är på väg mot katastrof, det kommer att flyta blod i och med att alla människor klarar inte av att bli torterade och utnyttjade hur länge som helst, någon kommer att slå tillbaka.

    /Rune

    SvaraRadera
  2. Ja det är uppochnervända världen...

    //Ulrika

    SvaraRadera
  3. Och nu så kommer detta bolag få rejält på pälsen...

    SvaraRadera