onsdag 21 oktober 2009

Absolut presription

Om man söker på Google efter absolut preskription så får man 8910 träffar. Vid sökning av preskription får man över 50 000 träffar. Min tanke var att få fram om något politiskt parti driver frågan hårt, men det intressanta är, att så är det inte, utan enskilda politiker driver den, i sina partiers namn. Det är alltså en fråga som många politiker gärna debatterar och de flesta är inne på att absolut preskription bör införas, men ingen vågar driva frågan så hårt så det blir ett beslut av den. Kan det vara så att det finns lobbygrupper inom inkassobranschen som inte vill att frågan skall tas fram? För du som bläddrar lite bakåt i mina inlägg, kan se de största inkassobolagens intäkter. Tillsammans så utgör de många miljarder. Mycket av det kommer just på grund av att vi i Sverige idag inte har någon egentlig preskriptionstid på privata fordringar. En skatteskuld å andra sidan, har en preskriptionstid på fem år. Efter det så är den borta. Men en skuld till ett privat företag kan i princip leva hur länge som helst. Det är bara för inkassobolaget att skicka ett brev som påminner om skulden, så är ett preskriptionsavbrott gjort. Det kan man göra hur många gånger som helst. När jag sedan dör, så läggs skulden med i mitt dödsbo...

Om vi sedan tittar på räntorna, så är det lite olika, men jag har ett brev från Sergel framför mig, där de lägger på en dröjsmålsränta på 8.5%. Helt okay, eftersom vi har en räntelag, som säger att de har rätt att ta ut riksbankens referensränta plus åtta procent. Riksbankens referensränta är idag 0.5%. Reporäntan är idag 0.75%. Så Sergel lägger på 8.5% i ränta, helt enligt räntelagen. Den skulden jag har framför mig nu, var på drygt 3600:- från början, på tre år har räntan gjort att den ligger på 4900:-. Till nästa år, när jag får nästa brev har den ökat med 450:- och så håller det på tills dess att de får sina pengar, eller till den dagen jag dör, om sisådär 40 år, eller vad det nu kan bli. Om vi nu tänker oss att 500 000 personer har varsin sådan skuld, (det är betydligt fler) så har alltså inkassobolaget tjänat 225 000 000:- bara i ränta på den skulden, på ett år. Är det nu någon som undrar varför vi inte har absolut preskription i Sverige. Inkassobolagen bedriver en duktig lobbyverksamhet på våra politiker. Intressant att poängtera i sammanhanget är också att gemene man verkar tycka att detta är ett helt okay system. Det finns någon slags tro i samhället att vi som har skulder får skylla oss själva och ska därför också straffas. I vårt lutheranska samhälle, så ska man betala för sig och gör man inte det, så får man ta konsekvensen. Personligen kan jag hålla med om det till viss del, men om man inte kan betala, hur länge ska man straffas. Hela livet? Nej, någonstans måste det finnas en gräns.

Om jag mördar någon, riktigt, riktigt brutalt, så kommer jag att bli dömd till livstids fängelse. Efter runt tolv, tretton år kan jag begära att få min dom omprövad, i regel så får man då ett tidsbestämt straff och kommer efter kanske totalt femton år att vara fri. Men för en människa som är skuldsatt så gäller andra regler, jag kan sitta med min skuld hur länge som helst och som skuldsatt så är man inte fri. Man kan inte göra allt som alla andra gör, eftersom man på grund av sina skulder är diskkvalificerad från mycket i ett normalt liv, även sådant som ingår i vad man anser är ett normalt och drägligt liv. Till exempel att skaffa ett helt vanligt telefonabonnemang.

Vad säger då politikerna. Jo Folkpartiet har drivit frågan ganska hårt. Flera skrivelser i ämnet finns. Jan Ertsborn har flera gånger tagit upp frågan, första gången 2004, i en artikel i tidningen advokaten.
där han tittar på Finland, som har preskriptionstid på femton år, sedan kommer staten inte att hjälpa till att driva skulden. Ertsborn hävdar här att det inte bör gå mer än tre år från skuldens tillkomst, innan Kronofogden kommer med ett utslag, och exekutiva åtgärder får göras i max fem år. Precis som vi faktiskt har det med skatteskulder. Ertsborn har flera gånger drivit frågan, men i insolvensutredningen drog han tillbaka sina ställningstaganden.

Både Vänsterpartiet och KD har senare framfört liknande åsikter som Ertsborn, men det är hela tiden enskilda ledarmöter som tar i frågan, vad som skulle behövas är ett parti som med krafttag sätter ner foten. Vänsterpartiet tar upp frågan som en partipolitisk fråga och anser att skuldfrågan är en klassfråga, vilket jag inte håller med om, jag till exempel har alltid haft jobb, ganska välbetald, men hamnade i skuldfällan, på grund av dåliga affärer och en dyr separation från mitt ex, en situation jag tror jag delar med många. Däremot har mina skulder gjort att trots att jag har jobb, så lever jag på existensminimum, så systemet kanske har gjort det till en klasskillnad trots allt...

2006 skrevs en artikel i Kds namn Ingen ska behöva bli evighetsgäldenär. Den är även skickad som en fråga till dåvarande Justitieminister Thomas Bodström. Som vi alla vet, så blev svaret noll. Men även här tog kristdemokraterna en ställning mot systemet vi har idag.

En annan märklig sak med dagens system är att preskription avbryts bland annat genom att jag betalar på skulden. Det betyder att en skuld som ligger hos kronofogden och jag har utmätning, så är det ett preskriptionsavbrott varje gång det dras några pengar, på min lön, överskjutande skatt, eller annat. Den skulden kommer aldrig att preskriberas, eftersom vår lagstiftning tillåter ett statligt verk att under obegränsat lång tid driva in skulder åt ett privat inkassobolag, som dessutom lurar staten på pengar genom deras respektive bifirmor hit och dit. Ärligt talat, systemet idag är ju helt sjukt. Det ser man inte minst när man snubblar över olika skrivelser som uppsatsen som en galning vid Karlstads universitet fick sin kandidatexamen på, där han anser att man inte bör ändra lagen och han hoppas att HD fastställer en dom från hovrätten, där ett inkassobolag hävdar preskriptionsavbrott eftersom de skickat brev till borgenären, vilket dessvärre blev fallet. Men författare hoppas att HD fastställer domen eftersom det skulle innebära en mer human verklighet för borgenären... vilken i regel är ett inkassobolag, som köpt gamla fordringar som man driver in i absurdum. Jag hoppas att vi som sitter i en skuldsituation kan bli så stora och starka så vi kan driva frågan och få igenom en absolut preskription på alla fordringar på max tio år.

Kommentera gärna vad du tycker och gå in till mina skuldbröder och systrar och se vad de skriver i ämnet. Vi ger oss inte...

De andra bloggarna som idag skriver om absolut preskription är

Insolvens Stockholm
Obeståndsbloggen
Noll koll
Villerider
Affesblogg
Ljuramannen
Systembloggen

Nätverket för överskuldsatta, Fattiga-Riddare, har iordningsställt en separat del av forumet för att möjliggöra fortsatta diskussioner. Den delen av forumet är helt öppet, man kan skriva som gäst och behöver inte registrera sig överhuvudtaget. Vi hoppas du vill fortsätta diskutera frågan där.

Läs även andra bloggares åsikter om absolutpreskription
skulder,
skuldsatt,kronofogden, Ertsborn,
, evighetsgäldenär

Pingat på intressant.se/intressant

9 kommentarer:

  1. Härligt att se att det finns ett embryo till samarbete mellan oss i skuldträsket. Vi är så många att vi lätt skulle kunna få till ändringar av omänskliga lagar om vi bara alla höll ihop. Men då måste vi också våga "komma fram ur garberoben" och visa upp oss i all vår skröplighet, så som ni tillsammans gör idag.

    Keep up the good work!!! / Per Ahlin

    SvaraRadera
  2. Bra jämförelse detta att mördare blir förlåtna men inte skulsatta.

    Dock är det ju så att en som har mördat kan man inte tjäna några pengar på, men den som är skuldsatt för resten av sitt liv kan man...

    ...nä, vänta lite, nu måste jag tänka om...

    SvaraRadera
  3. WoW! Som vanligt Me Like!

    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Per, det är viktigt att vi jobbar ihop. En av kvarlevorna från Luther är just skammen, vi lever med den hela tiden. Att vi idag går ihop och skriver visar att vi kan och vill, hoppas att fler vill vara med nästa vecka...

    Ljuramannen, du har ju helt rätt, men å andra sidan, en skuldsatt som inte klarar av att jobba, på grund av de psykiska problem han fått av sina skulder kostar sjukt mycket också...

    Ulrika, din idé att vi skulle gå ihop och skriva var grym, nu kör vi på. Tack.

    SvaraRadera
  5. BRA!!!! BRA!!! BRA!!! nu är jag inte ensam jag är entreprenör från 1992 med vad detta år innebar.Jag driver just nu två saker i TR och
    har mångårig erfarenhet från både Norge och Danmark Skatteskulden som jag vann i Regeringsrätten där 675' blev 125' och jag under införseltiden arbetade i Norge där de Norska Myndigheterna är totalt ointresserade
    av Svenska där blev det inte en krona
    Vad som gäller Danmark så hjälper inte några
    myndigheter inkassobolagen utan där ser man det som en affär mellan två parter och även om det
    finns en skuld så behåller man alltid hela lönen
    alltså löne utmätning finns ej för enskilda fodringar man träffar många Kph som inte kan arbeta i Sverige utan då väljer Kph

    SvaraRadera
  6. Ett stort tack till alla er som skriver i olika bloggar, vi är många som hoppas på att det kan komma mänskligare regler snart. Att slippa ifrån denna märkliga lagstadgade psykiska tortyr skulle göra underverk för 100-tusentals människor i Sverige. De skulle åter kunna vara produktiva medborgare, istället för att svartjobba, bli sjukskrivna, bli socialfall, mm, som så många duktiga människor tvingas till idag pga idiotiska lagar och regler. Människor som (tex som jag) haft jobb som inbringat miljonbelopp till staten i skatteintäkter och sociala avgifter. Men nu är jag en "outsider" pga att den svenska staten tycker det är viktigare att stötta inkassogorillor än att få människor tillbaka i produktionen igen.
    Finns bara ett ord: Vansinne!
    /Rune

    SvaraRadera
  7. När preskrberas en skatteskud?

    SvaraRadera
  8. Hmmm tror att det är ganska enkelt.....

    Preskription, som enligt 2 § preskriptionslagen utgör 3 år, har enligt min mening inträtt för länge sen.
    Sökanden åberopar betalningsföreläggande från den 1987-06-12.

    Om sökanden fortfarande hävdar fordran emotses bevis om vid vilka tillfällen preskriptionen avbrutits sedan 1978-06-12 genom obruten preskriptionskedja.

    Dom kan aldrig bevisa om dom skickat med post
    att du fått brevet från inkassobolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dom kan aldrig bevisa om dom skickat med post
      att du fått brevet från inkassobolaget.

      Sant det men tyvärr så förbiser domstolarna detta faktum istället hänvisar de till tidigare domslut typ NJA 2007 s.157 o vips blir detta prejudicerande o domen fällande :(

      Känner någon till friande domslut som man skulle kunna använda sig av som ett slags motvapen?

      Radera