måndag 19 oktober 2009

Lindorff

Alla siffror jag använder mig av är offentlig handling, från allabolag. Där kan man hitta information om alla registrerade företag i Sverige. Som jag skrivit tidigare är siffrorna från senaste årsbokslut, alltså december 2008. Det ska bli intressant att se hur siffrorna har ändrats under 2009.

På onsdag är vi ett antal bloggar som alla kommer att ta upp ämnet absolut preskription. Kan bli intressant att läsa lite olika infallsvinklar på det. Vilka det är kan man läsa på Insovensstockholms hemsida.

Nu till Lindorff. En koncern som verkar över stora delar av Europa. Enligt sig själva så är de nordens största köpare av förfallna fordringar. Företaget ägs av Altor, som är ett stort fondbolag, med ett kapital på över 10 000 000 000:- (mycket pengar), och Investor, som är scandinaviens största investmentbolag. Moderbolaget för Lindorff heter Lindorff Outsourcing AB. De är avregistrerade för F-skatt, sedan början av 2007, men har 4 anställda, omsätter ingenting, gick back med 103 000 000:- Men har tillgångar på över två miljarder, det mesta i anläggningar, men 53 000 000:- i eget kapital.

Lindorff Sverige AB
har 165 anställda.
Omsätter: 673 710 000:-
Resultat: 339 448 000:-
Tillgångar: 1 614 521 000:- varav 586 759 000:- i eget kapital.
Omsättning per anställd: 4 083 000:-
Kostnad per anställd: 529 000:-

De har även flera företag som verkar som spindlar i nätet, till exempel Lindorff group och Lindorff first holding, som tillsammans har tillgångar på en bra bit över två miljarder Euro... Även Lindorff Sverige Holding, som har tillgångar på drygt 4 miljarder kronor.

Lindorff är ett bolag som är svårt att få ett riktigt grepp om, de har företag hit och dit, vissa utan verksamhet, vissa med. Men det är klart, kan man så lurar man skattmasen på pengar, vilket gör det än mer intressant om man tittar på deras kunder. De äger idag både Nordea och Swedbanks inkassoverksamhet. På deras hemsida skriver de även att de "fokuserar på branscher som bank och finans, telekommunikation,handel, energi och offentlig sektor." Man tycker ju kanske som skattebetalare att den offentliga sektorn borde välja ett inkassobolag, som kör med öppna kort och inte försöker hålla undan pengar för skatteverket...

31 kommentarer:

  1. "...den offentliga sektorn borde välja ett inkassobolag, som kör med öppna kort och inte försöker hålla undan pengar för skatteverket..."

    Å det skulle finnas ett inkassobolag menar du som uppfyller de krieterierna? Knappast... :-(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag du har rätt det är ett djävla judebolag kräver in skulder som inte finns

      Radera
  2. Känns så jäkla skönt att läsa om ditt bloggande! Funderar nästan på att starta en jag med :-)
    Skönt att veta man inte är ensam!

    SvaraRadera
  3. Det finns nog få inkassobolag som uppfyller de kriterierna. Det är väl själva grejen med att överhuvudtaget driva ett inkassobolag, att man inte har några som helst skrupler.

    Vad kul att se att man når fram. Jag tycker själv att det är skönt att skriva av mig. Under flera år kände jag mig ensam i skuldfällan, men vi är många. Och vi måste synas och höras för att få en förändring till stånd.

    SvaraRadera
  4. Jag har för mig att Kundinkasso sålde sitt inkassobolag till familjen Möller i Norge för 17.000.000.000 år 2005. Då ett fakiljeföretag.

    SvaraRadera
  5. Haha det är intressant att läsa att inkassobolag inte har några som helst skrupler.
    Anledning till att inkassoverksamhet ens finns är ju för att folk inte betalar sina räkningar i tid.

    För att företag skall kunna ge kredit måste de ha skyddsnät, därav inkassobolag och påföljande Kronofogde.

    Förövrigt så grundar sig inkassoverksamheten på en svensk lag som råkar heta just inkassolagen.

    SvaraRadera
  6. Lindorff Sverige AB är en djupt oseriös verksamhet med relativt halvseriösa kunder. Lindorff bryr sig inte om svensk lagstiftning eller svensk regering respektive riksdag samt gör allt för att skinna svenska medborgare på pengar.

    Vore det något råg i ryggen på Sveriges myndigheter och folkvalda hade de dragit in Lindorff Sverige AB:s rätt att bedriva inkassoverksamhet för länge sedan, för anledningar att göra detta saknas inte.

    Tillsvidare kan man i bästa mån tillämpa gerillakrigföring och bojkotta alla företag som använder sig av Lindorff för att som de i reklamen skriver 'uppfostra kunder genom att skicka saltade eller falska räkningar för ej utförda tjänster eller bluffakturor'. Så att de lär sig att inte försöka ta betalt för ickeexisterande avtal.

    Någon borde egentligen starta en hemsida för alla företag som anlitar Lindorff Sverige AB så att man vet vilka företag som anlitar en oseriös indrivare som inte accepterar svensk rätt och dessutom tjänar grova pengar på det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De har en underbar personal som säger till en det är bara att betala din dumme djävul annars höjer vi beloppet

      Radera
    2. Det är konstigt att sparbanken som slarvat bort 118600 från mitt kapitalkonto trots ett jäkla sökande vart pengarna tagit vägen så kan de inte betala tillbaka dom.Döm om min förvåning när jag får ett införselbeslut efter 11år att jag har lånat av banken som Lindorff ska ha 250000 kr utan en riktig lånehandling har aldrig lånat några pengar på sparbanken. Tyvärr så kan jag inte få rätt alla handlingar kastas efter 10år det finn s ett förfalskat skuldbrev som Kronofogdemyndigheten har godkänt.Åt helvete med Lindorff och Sparbanken(Swdbank)som bara blåser kunder på pengar .Jobbarkompisars söner har tagit LO-lån på 10000 och fått återbetalning på 100000 kr annars får mupparna på lindorff ärendet undrar om dom samarbetar

      Radera
  7. Kul och se att det är flera än jag som krigar emot Lindorff, har just nu 3st ärenden gentemot Lindorff.
    Det rör sig inte som så mycket pengar men de personer som jag varit i kontakt med verkar vara helt inkompetenta, som referens är att jag jobbar som controller samt arbetat som IT-chef på ett av Europas största kreditföretag coh anser mig ha bra inblick vilka skyldigheter rättigheter som man har som konsument och håller med att de bryter mot inkassolagen på flera platser, håller på att göra en anmälan till datainspektionen och rekommenderar att fler gör detta så att de åtminstone får ögonen på sig.

    Håller på och dra igång en sida om detta www.bojkottalindorff.se, är det flera som stött på dem så lägger jag gärna upp detta på min hemsida, den uppdateras i mån av tid.

    SvaraRadera
  8. Jag kom i kontakt med Lindorff efter att ha betalat in (av misstag) 23 istället av 223 kr för mobilt bredband för firman 3. Tre lär ha skickat påminnelse på papper och via sms inget av dessa har kommit till mig. Tre stängde av det mobila bredbandet. I samband med felsökningen kom det fram att de har fordring på mig som de skickade till Lindorff.

    Lindorff har ett finurligt system att försvåra att du betalar. Handelsbankens Internettjänst godkände inte OCR numret från fakturan, och då kan jag inte betala. Detta är ett välkänt problem för dem för efter flera försök fått från Lindorff kundtjänst ett annat bankgironummer som inte kräver OCR. De instruerade mig att skriva OCR numret in i meddelandefältet, så gjorde jag. Till min förvåning kravet skickades till inkasso med väl över 1000 kronor. Jag reklamerade att jag betalade de 326 kronorna i tid och jag skrev in OCR numret som meddelande. Då säger kundtjänsten att det är mitt fel, jag borde ha skrivit ärendenumret dit. Detta är strunt, ärendenumret är inbakad i OCR numret. Jag bestred inkassokravet och trodde att det är utagerat. Nu kommer en påminnelse om 640 kr "kostnad" de tydligen vill att jag betalar deras misstag att alltför snabbt anlitade kronofogden. Min fru betalade beloppet, jag försöker kräva tillbaka, förgäves.

    Vad är det som är fel med Lindorff? De försvårar att du gör rätt för dig:
    1/ felaktiga OCR nummer trycks på fakturan
    2/ brev till mig kommer med B post 4-6 dagar, säkert tillbakadaterade, men fordringen till fogden skickas blixtsnabbt (säkert elektroniskt)
    3/ de missbrukar makten och lägger ut orimliga avgifter, återbetalar aldrig. Jag hatar dem och skugga faller även på bolaget tre som anlitar dem.

    SvaraRadera
  9. Har fått en så kallad påminnelse från Lindorff. Det står dock inte vad den ursprungliga skulden gäller, eller när den ska ha uppstått. Det finns inget OCR-nummer angivet överhuvudtaget, och jag försökte logga in på "mina sidor" på deras hemsida för att få lite klarhet - och då får jag resultatet att ärendenummret är fel - trots att jag skriver av det exakt från den så kallade påminnelsen...

    Väldigt oseriöst! Hur ska jag kunna bestrida en påstådd skuld om jag inte får reda på några detaljer gällande den påstådda skulden?!

    SvaraRadera
  10. Hur fan hade det sett ut om inkassobolagen inte fanns? Är så less på folk som inte gör rätt för sig. Har du köpt en vara eller tjänst måste du väl för fan betala? Gör det i tid så slipper du dessutom påminnelser.

    Till dig som fått en "så kallad påminnelse" så låter det väldigt mycket som att du blir blåst.

    1. Står inte vad skulden gäller
    2. Står inte när den uppstått
    3. Ärendenumret stämmer inte

    Dags att börja gnugga geniknölarna?

    SvaraRadera
  11. varför ska man behöva gnugga knölar? Det är för fasen upp till bolagen att göra sig förstådda. Har själv råkat ut för liknande: Krav från Lindorff kom i postlådan fredag 4 mars kl 14 på en faktura som jag inte hade fått från StoraEnso.Kravet var dock daterat 28 februari. Väl medveten om vad kravet gällde betalades kravet nästkommande vardag (måndag 7 mars kl 9:35) på bank då många av oss på landet inte har såpass uppkoppling att internetbank kan användas. På onsdag kom krav på inkassoavgift (då fungerade tydligen postgången snabbare) pga att tiden gått 8 dgr. Har bestridigt detta förfarande och det belastar nu Tingsrätten. Olika är de sätt vissa tjänar sitt uppehälle.

    SvaraRadera
  12. Håller med föregående talare!! Har i dagarna fått liknande problem!

    SvaraRadera
  13. Jag skulle göra upp en ackordsuppgörelse med Lindorff så att jag skulle bli skuldfri och det gick bra i telefonen. Dom skulle skicka papper på det alltså ett avslut, men när det kommer så står det Ansökan-Avbetalningsplan med Räntenedsättning inte Avslut på skulden.Det blev en extra kostnad på 160 kr som dom inte talade om för mig i telefonen utan det var min bank som sa att det stod på deras skuldnota då jag skulle betala min skuld. Hur kan dom ta betalt av en utan att upplysa om detta? Kan man inte stoppa detta att vissa inkassobolag får behandla sina kunder hur som helst!

    SvaraRadera
  14. Har också fått en faktura från Lindorff Sverige AB Göteborg!
    Skulden är på 2126,53:-
    Jag fattar inget, för jag har inte skuld till någon.
    Och det framgår inte vad skulden gäller.
    Jag gick in på Lindorff Sveriges vanliga hemsida, och det finns inget org.nr som det som står på min faktura plus eller bankgironr stämmer inte heller?
    Inte heller telefonnr?
    Jag tar denna faktura som en ren bluff, så vad gör man nu?
    Är det nån som har förslag hur man kan gå vidare med detta?

    SvaraRadera
  15. Ett av företagen som använder Lindorff är
    World Class.

    Tror jag skall sluta som medlem där.
    Passa er om inte autogirot fungerar.

    SvaraRadera
  16. Jag fick ett betalningsföreläggande från KF och sökanden var Lindorff.
    Jag kontaktade dem och de sa att jag skulle betala in 3x 1000:- för tillbaka kallande av föreläggandet. Vi betalade och trodde allt var ok för stunden skall väl tilläggas. trots detta så ringer KF på dörren 8 dagar senare. Vi hävdar vår rätt att vi betalat in de 3000 kronor som begärdes. Då visar det sig att Lindorff missat att meddela detta till KF eller helt enkelt struntat i det? KF sa också att detta är inte första gången detta inträffar. Hade vi inte varit hemma så kunde ta dit låssmed och de skulle troligen bogserat bort vår bil till försäljning trots att vi har skuld på denna. Mycket otäckt att sådant händer nästan lika illa som inbrott.

    SvaraRadera
  17. Skall säga upp mitt abonnemang på 3 för de använder Lindorff.
    Funderar även att inte gå på fler Redhawks matcher då de har 3 på sina byxor. Allt som har med Lindorff att göra bör man bojkotta de är inte mänskliga.

    SvaraRadera
  18. Jag är mitt uppe i ett ärende hos HR mot Lindorff, vi tror att L efterkonstruerat fakturor som de påstår jag skulle fått. Finns det någon som skulle vilja dela med sig av en faktura från L? Perioden som sökes är Aug till Okt 2010. Vore mycket tacksam för hjälp!!

    SvaraRadera
  19. Lindorff fortsätter! Har skuldsanering som de försöker stjälpa trots att jag betalat varendra rökning i tid - de skickar inte ut fakturor fast de påstår det. L har i flera ärenden hos KF fösökt stjälpa skuldsaneringar. Hatar Lindorff!!!

    SvaraRadera
  20. Lindorff STINKER, Jag har en gammal skuld till Swedbank från en tid när mitt liv var i kaos. Blev arbetslös, blev förtidspensionerad när jag var 57, fick vanlig "folkpension" 2003, och kan inte betala någonting till dom "kriminella jävlarna" på Lindorff p.g.a. att jag numera lever under det som förr kallades existensminimum! Vad blir nästa steg, hota med att dom har kontakter med Hells Angels???

    SvaraRadera
  21. Lindorff stinker verkligen som den värsta soptipp. Försöker sabba min skuldsanering på alla sätt. Rotar i mitt privatliv och det jag skrivit till någon eller ett företag. Man letar ner i "källaren" på mej och kryper under skinnet på mej, allt för att ställa mej i dålig dager hos min skuldsanerare. Inget verkar vara heligt för dom. Den personliga integritet verkar inte finnas i deras ordlista. Kanske inte olagligt det dom gör men på en knivspets nära och attan så obehagligt. Lite STASI-stuk på deras sätt att jobba. Det värsta är att trots allt får dom inte en krona mera av mej även fastän de förstör min chans till skuldsanering. Allt går ut på att "sabba" för mej. Köper inte deras skitsnack om att allt ska gå rätt till. Ge då sjutton i att rota i mitt och annat folks privatliv, det är inte ok på något sätt. Finns mycket skumt i det företaget och tillståndet att idka inkassoverksamhet borde dras in med omedelbar verkan. När man läser här vad de sysslar och har sysslat med så är nog den begäran högst befogad.

    SvaraRadera
  22. info.om.lindorff@gmail.com16 februari 2013 kl. 03:23

    Hej Anonym som skrev 19 december 2012. Jag är mycket intresserad av att få kontakt med dig. Jag håller på att "gräva djupt" i Lindorff Sverige AB ,deras metoder och förhållningssätt gentemot gäldenärer, KFM & Datainspektionen. Jag har under året som gått haft en dialog med ett stort antal personer som vittnat om deras tvivelaktiga förehavanden och hur detta har påverkat dem framförallt på ett psykologiskt plan. Jag är psykiatriker i grunden men skriver på frilansbasis för både svenska och norska tidningar om sådant som rör och berör mig. Jag har även en stående kolumn i en månatlig tvärvetenskaplig tidskrift.
    Du når mig på info.om.lindorff@gmail.com och du kan naturligtvis vara anonym!

    SvaraRadera
  23. Jag och min man fick samma dag en räkning av Lindorff, vi ringde och vill veta vad var detta och de visste inte säga de, sedan kom till en konversation som var Klarnar vi ringde till Klarnar och de berättade för mig att jag hade inte något det, efter några veckor fick jag ett mail från Lindorff de skrev förtsätta forskar, fyra månader har gått och kommer igen fakturan med stora ränta, vad jag ska göra?

    SvaraRadera
  24. Sitter med två olika fakturor, två olika aktnummer men gäller samma ärende??!!! Lindorrff Sverige AB
    Till råga på allt handlar det om ett ADSL bredbands abonnemang från Tele 2 vilket jag aldrig ens haft någonsin. Denna skuld är en denuntiation också, enligt specifikationen. Nu när jag läst tidigare inlägg sen något år tillbaka och det märks en tydlig tråd att Lindorff ändrar taktik o blir järvare i sina ageranden. Jag kommer att polisanmäla Lindorff, kontakta konsumentvägledare och göra en skriftlig bestridan och skicka brevledes. Lindorff verkar väldigt påhittiga för att få in mer pengar i sitt bolag...

    SvaraRadera
  25. Obeståndsakuten har fått i uppdrag att granska Lindorff Sverige AB. Vi är tills vidare en anonym organisation. Skälet till detta är att vi måste kunna genomföra uppdraget i lugn och ro. Vidare måste vi samtidigt värna om oss själva och om våra informatörer. Vi kommer att hålla hög svansföring vad det gäller moral och etik. Vår strategi består av 3 delar. 1. samla in fakta. 2. fatta beslut rörande insamlat material i samråd med partners. 3. presentera resultat och eventuellt verkställa de beslut som tidigare fattats.
    Vi vill komma i kontakt med företag och privatpersoner som har dokument typ; PUL-utdrag, inkassobrev, svar på föreläggande etc.

    Vår adress är obestandsakuten@Outlook.com

    Av lättförståeliga skäl går det bra att vara anonym men vi måste kunna nå Er/dig, framförallt p.g.a. strategins punkt 2-3.

    SvaraRadera
  26. Hej, jag har bra med samarbeta Lindorff,,, men lindorff har problem,, kunder kan inte logga in , mina sidor,, allt fungerar inte att logga in

    SvaraRadera
  27. Jag är en certifierad, ansedd, legitim och ackrediterade privata lån långivare. Vi gör ekonomiskt stöd, från en period av minst 1 år och med en maximal löptid på 30 år. Våra lån utförda tjänster är följande.

    * Fastigheter / hypotekslån
    * Renovering Lån
    * Automobile / Medicin / studielån
    * Skuldkonsolidering lån
    * Business lån / personliga lån.

    Vänligen kontakta oss via e-post för mer information om våra lån tjänster. (argylefoxfinanceltd1@gmail.com). Tack för din tid och beskydd.

    SvaraRadera
  28. as i understand it,lindorff is well connected with the russian mafia,and they are a nation within the nation.the rule of law does not apply to lindorff with it,s roots in psycopatic norwegian christian fundamentalist.yes lindorff will have you killed if it served the increase of profit.i will advice anybody in the claws of lindorff to arm themselves,you cant rely on the police,as lindorff control the guvernment. john mortimer

    SvaraRadera