torsdag 15 oktober 2009

Hur ska ett inkassokrav egentligen se ut?

Inkassobolagen är jätteduktiga på att skicka brev. De vill se till att de garanterat genomför preskribtionsavbrott. Det hade varit intressant att se vad portokostnaden för ett enda ärende kostar inkassobolagen. De tar 160 kronor i avgift för att driva ett ärende och sedan löper ränta. Idag fick jag bland annat ett brev från Svea inkasso, det är en skuld på 894 kronor, inkassokostnad på 160 kronor, under det senaste året har jag fått ett brev varannan vecka avseende den skulden, det är över 20 brev, jag kommer inte att betala den och de kommer fortsätta att skicka sina brev... Kostnaden för utskicken överstiger med råge vad de får in. Varför ger de sig inte och bara skiter i att skicka brev. När jag om två år hävdar preskribtion så kommer de hävda att de skickat ut runt hundra brev i ärendet, alltså har preskribtionsavbrott skett.

Det roliga är nu att brevet har inte ett preskribtionsavbrytande innehåll, enligt min mening. Det står att jag har en oreglerad skuld och de uppmananar mig att snarast betala skulden, annars kommer de att fortsätta bevaka skulden. Enligt datainspektionen räcker det att skicka en skriftlig erinran om skulden, för att bryta preskription, men vad jag funderar över är huruvida det skulle räcka rättsligt.

På breven från Svea står det bara att jag har en skuld, vem som är fordringsägare och deras ärendenummer, inte när skulden hade sitt urspungliga förfallodatum, har man såm jag mer än en skuld, är det omöjligt att kontrollera vad detta avser, eftersom jag inte har koll på ursprungsdag och så vidare. I preskriptionslagen finns inga klara regler, för hur ett presriptionsavbrott egentligen skall se ut. Man får då luta sig mot rättsfall och inte heller där finner man ett rakt svar, därför att det finns flera domar, som både gått åt gäldenärens och borgenärens fall. Men rätten verkar i de flesta fall inte överhuvudtaget bry sig om det överhuvudtaget ligger ett papper i breven som inkassobolagen skickat, utan ser endast på att brev skickats ut, vilket är förhållandevis lätt att bevisa genom datalistor och annat. Om jag mottagit breven är inte lika intressant. Jag kommer forska vidare i ämnet, för jag anser att det borde finnas nåt krav på vad ett preskriptionsavbrytande brev borde innehålla.

2 kommentarer:

  1. Det måste ju finnas andra sätt att tillgå.Jag har haft skulder sedan 17 år nu,försökt på alla sätt att bli av med dom.jag hade en avbetalningsplan,men den sprack,då jag har haft riksnorm.Har då sagt att jag kan inte betala någonting på denna skuld.Hur kan man då göra?

    SvaraRadera
  2. som en som är lite insatt i saken kan jag tillägga att en skuld aldrig försvinner om inte det blir skulsanering och att hävda att skuld är preskiberad är lika med 0 om person inte dör vill säga.. se statestik hur många preskiberingar det fins så är det endast de som är döda de senaste 10 åren och med inga tillgångar. att tro att skulder går upp i rök är totaldumt.

    SvaraRadera