24 september skrevs följande motion till riksdagen:
Motion 2009/10:C215 Skuldsanering
Motion till riksdagen
2009/10:C215
av Annelie Enochson (kd)
Skuldsanering
Förslag till riksdagsbeslut
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om ändring i skuldsaneringslagen och i preskriptionslagen.
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om ändringar i kreditupplysningslagen.1
Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om ändringar i inkassolagen.1
1 Yrkandena 2 och 3 hänvisade till FiU.
Motivering
Sveriges företagare är oljan i navet och håller Sverige rullande. Devisen att ”utan företagandet stannar Sverige” är sann och viktig. Under krisen på 90-talet blev många företagare satta i konkurs eller djupt skuldsatta och hamnade i Kronofogdens register. Vi måste dra lärdom av det som hände då, för att företagare inte ska hamn i samma situation igen under den förevarande ekonomiska krisen.
För att minska risken med företagande och få fler att våga ta steget att starta företag, föreslår regeringen åtgärder som innebär att det ska gå snabbare att få skuldsanering för den som har skulder från näringsverksamhet. Även aktiva näringsidkare ska omfattas av möjligheterna till skuldsanering. Förändringen är bra, men inte tillräcklig.
Vi har idag ett system med skuldsanering enligt skuldsaneringslagen. Lagen är till för dem som är så kraftigt skuldsatta att de inte inom en överskådlig tid kan betala tillbaka sin skuld. I KFMs register finns ungefär 480 000 gäldenärer. Vid en beräkning under hösten 2009 kom man fram till att Sverige hade 22 835 evighetsgäldenärer. Definitionen av evighetsgäldenärer var gäldenärer som varaktigt haft löneutmätning i minst tre år. Av dessa hade drygt 11 000 haft löneutmätning minst fem år och cirka 2 700 i minst tio år. Detta är människor som inte ens kan få hyra en släpkärra, eller en videofilm eftersom de har betalningsanmärkning.
Kronofogdemyndigheten kom i januari 2008 ut med en utredning, ”Alla vill göra rätt för sig”, som utifrån nya perspektiv ser på evighetsgäldenärers situation. I uppdraget ingick att titta på hur ”typgäldenären” ser ut? Varför blir man skuldsatt? Vad är grundorsakerna till att en gäldenär inte betalar sina skulder? Ett gallupföretag har djupintervjuat ett flertal gäldenärer. I alla dessa gäldenärers liv har något tragiskt hänt. Det framgår tydligt att de allra flesta evighetsgäldenärer vill göra rätt för sig, men saknar eller har fråntagits möjligheten att betala sina skulder.
Vem som är att betrakta som överskuldsatt, är en annan viktig fråga undersökningen problematiserar och utreder. Enligt undersökningen definieras överskuldsatthet utifrån gäldenärens egen upplevelse av skuldsituationen. Många forskare menar att en subjektiv beskrivning som utgångspunkt ger det bästa underlaget för att definiera och kunna beräkna antalet överskuldsatta. Överskuldsatt är alltså den som själv upplever sig ha ständigt återkommande problem med att inte kunna betala alla sina räkningar. Med grund i denna definition beräknas i Kronofogdens undersökning antalet överskuldsatta uppgå till minst 400 000 personer. Överskuldssättningen bedöms kosta samhället 30-50 miljarder kronor per år. En förbättrad hantering av evighetsgäldenärernas situation är mycket angelägen.
En skuldsaneringstid på 2–3 år bör införas för dem som snabbt vill komma på fötter igen. Man bör även överväga att möjligheten till indrivning genom löneutmätning tidsmässigt begränsas för att ge fler personer möjlighet att komma ut ur en tillvaro som evighetsgäldenär. Andra åtgärder som skulle behövas är att bevilja skuldsanering på väsentligt kortare tid än idag, när förutsättningar finns. Andra länder har system, till exempel det angloamerikanska systemet, som strävar efter en snabb lösning av skuldförhållandena för att den skuldsatta på så kort tid som möjligt ska bli produktiv igen. Detta skulle inte inverka menligt på betalningsviljan i samhället, snarare ge kraft och utgöra en stimulans för kraftigt skuldsatta att snabbt ta tag i sin situation.
Eftersom de skuldsatta lever under en sådan oerhörd press så bör en gäldenärombudsman kunna bistå gäldenärerna – de överskuldsatta – i deras situation, ge vägledning och stöd för att kunna åstadkomma förbättringar. Kronofogdemyndigheten ser i sitt dagliga arbete att stödbehov föreligger, men har svårt att ge detta stöd till enskilda gäldenärer inom ramen för sin verkställande uppgift.
Rikskronofogden Eva Liedström Adler har föreslagit ett system liknande det i Finland där skulden definitivt avskrivs efter 15 år. Hon menar att en absolut preskription skulle innebära ett större gemensamt ansvarstagande mellan den som lånar ut pengar och den som lånar. En villkorslös avskrivning, eller som man kallar det absolut preskription, efter 15 år retroaktivt skulle frigöra alla dessa människor och ge dem ett nytt liv. Fordringsägarna har redan avskrivit fordringarna, endast inkassobolagen som köpt fordringarna och driver dem i eget intresse håller dem vid liv. När det gäller företagsskulder anser jag att en absolut preskriptionstid på 5 år för skatter borde införas.
Det behövs även ändringar i kreditupplysningslagen, dvs. reglerna avseende betalningsanmärkningar. Den som vill göra rätt för sig ska ha en morot för sin ansträngning. Idag ligger anmärkningen kvar i 3 år (för en privatperson) efter det att skulden är reglerad. Här krävs en betydligt kortare tid men även en beloppsgräns, för hur små skulder som bildar underlag för en kreditanmärkning, bör sättas. Ett system med mer flexibilitet vad gäller kreditanmärkningar skulle verka stimulerande för de skuldsatta och inte uppfattas som det hot det gör idag. Handläggningstiderna är även för långa hos skuldrådgivarna, ofta uppåt två år, och handläggningsrutinerna skulle därför behöva effektiviseras.
Övertag av privata fordringar genom privat inkassoverksamhet borde omedelbart förbjudas. Det finns inget samhällsekonomiskt intresse av att privatpersoner ska starta fåmansföretag för att sko sig på de överskuldsatta. Sådan inkassoverksamhet bör få tillstånd att bedrivas endast i större börsnoterade aktiebolag och inkassolagens tillståndskriterier bör därmed skärpas. Man har köpt fordringarna för en spottstyver och kräver sedan full betalning.
En liknande motion behandlades under förra riksmötet i betänkandet 2008/09:CU25 och fick avslag men min förhoppning är att motionen under detta riksmöte kommer att antas av riksdagen.
Stockholm den 24 september 2009
Annelie Enochson (kd)
Själv gillar jag sista stycket där hon omedelbart vill förbjuda att inkassoföretag tar över privata fodringar, för att sko sig själva, vilket osökt får mig att gå in på Alektum:
Alektum inkasso AB, dotterbolag till Alektum holding AB, med 67 anställda och en omsättning på 71 miljoner och 210 miljoner i kassakistan.
Alektum inkasso med sina respektive dotterbolag, såsom Göteborgs Jurist och inkasso Aktiebolag och Betalningscentralen i Skåne AB visar följande siffror.
Anställda: 129
Omsättning:212 902 000:-
Resultat: 30 245 000:-
Tillgångar: 184 396 000:- varav 132 792 000:- i eget kapital.
Omsättning per anställd: 1 650 000:-
Kostnad per anställd: n/a
skälv gillar jag förslaget att sätta en tidsgräns på 15 år för indrivning av skulder.och korta betalningstiden till 2-3 år.
SvaraRaderaDet hade varit underbart om man hade en tidsrymd, inom vilken absolut preskription inträdde, då skulle man ju veta att livet en dag kommer gå vidare.
SvaraRaderaHej igen Skuldsatt.
SvaraRaderaDu skriver i ditt inlägg ovan "Själv gillar jag sista stycket där hon omedelbart vill förbjuda att inkassoföretag tar över privata fodringar", men i motionen så skrivs det "privat inkassoverksamhet borde omedelbart förbjudas" och "Sådan inkassoverksamhet bör få tillstånd att bedrivas endast i större börsnoterade aktiebolag". Jag har ingen större koll på detta men är inte intrum justitia och sergel inkasso mfl börsnoterade aktiebolag? Om de inte är det så kommer de säkert att snabbt som ögat att bli det för att få fortsätta sin utpressning av oss överskuldsatta, eller så skulle man kunna hoppas att ALL inkassoverksamhet skulle enbart få bedrivas av den som faktiskt har krav på någon annan, då skulle nog lån- och kredit-givarna var mer nogranna och inte kunna förlita sig på statligt finansierad hjälp av kronkalle.
Mvh
Rune
Vad jag vet är det bara Intrum som är börsnoterade och det är ju i och för sig märkligt att hon där låter ett enda företag fortsätta med sin utpressningsaktivitet. Men vad jag tycker är bra är att man förbjuder små och stora företag att sko sig på oss som redan lever på marginalerna, förhoppningsvis leder det till att staten kan ha striktare koll på de som är börsnoterade. Det kan förstås bli så att stor blir större, så att staten helt litar på att de gör sitt jobb och de därigenom får göra som de vill. Hur som helst, så tycker jag att det är bra att fler och fler av våra styrande ser problemet och är villiga att komma med förslag till lösningar. Men jag håller helt med dig om att all inkassoverkamhet borde vara mer restrektiv.
SvaraRaderaVarje land har sin lagstiftning men det gäller att ha produktionsgalada innevånare i Danmark tex. så befattar sig inte statsmakten sig med enskilda skulder utan det är en fråga mellan parterna är saken tvistig så avgörs det i lagmansrätten.Löneutmätning finns inte så det är bara att arbeta på.I USA finns ingen privat borgen på fastighetslån så det är bara att lämna in nycklarna till långivarna. I lettland föreslås det att överbelåningen får bankerna stå för och fastighetsägaren endast betalar på det nya marknadsvärdet som är ca 35% .Som synes
SvaraRaderaär det olika system men huvudsaken är att innevånnarna hålls produktionsglada annars så utförs det inget arbete och då sjunker nationen allt djupare ner
Bästa Kollegor.
SvaraRaderaTappa inte sugen. Det blir mycket bättre!
Efter 5 år ute i detta träsk (som jag har befunnit mig i och lärt känna i snart 25 år ) sände jag en begäran till såväl Justitie som till Domstolsverket med hemställan om att det måtte instiftas en tidbegränsad fängelsepåföljd för skuldavskrivning som på Birger Jarls rättssäkerhetstid och anfört mitt absoluta intresse av att delta i en sådan pilot. Jag tittar varje dag i brevlådan efter ett svar. Men brevutbärningen är ju inte lika snabb som förr.
Jag har sänt information från träsket till Riksbanken, Justitie och även till Anders Borg eftersom det skulle vara en enorm tillgång för det allmänna om denna bankernas hämnd inte längre fick fortsätta.
RB har efter mitt brev till ledningen upphört att vara bankernas kommersiella volontärmegafon i kontokortfrågor.
I dessa brev har jag meddelat att Ucs makt försörjer landets kriminalitet.
Kontantbehovet hos oss skapar svarta arbeten för mig och för 1 miljon andra.
När jag numera vart 5.e år kallas till Kfm för utmätning och får frågan om Vad jag levar av som inte deklarerar, så är jag ärlig och säger till tjänstemannens skräck ”svarta intäkter av svartarbete inom juridik och revision inom och utom riket, men om du önskar en mer salongsfähig pärmanteckning så säg precis vad du vill att jag ska svara, så gör jag det”.
Såväl inkomstskatter som arbetsgivaravgifter i alla led undanhålles i syfte att få fram de svarta intäkter vi överskuldsatta måste utfå för vår försörjning. Genom detta frodas även gränsöverskridande grov kriminalitet. Den organiserande brottsligheten mår utmärkt av att UC har explicit makt över medborgarna.
I näringslivet skaps illojal konkurrens av svartjobben. Efter ca 10 år så har den skuldsatte lärt sig leva med sin sits, kan parkera varsomhelst och bilförsäkring är onödig. Den skuldsatte drivs sakteliga till småbrottslig verksamhet. Efter ca 15 år förstår man att detta aldrig kommer att ändras på, man ”anpassar” sig till rådande omständigheter, börjar bygga svart soliditet, har bulvaner och frontpersoner, kan driva företag såväl vitt som svart och insett att egentligen är livet avsevärt bekvämare utan skatter och samhälle av UCs/Kfms möjligheter att lugga en flintskallig. Systemet ger upp oss. Detta tar vi igen i utlandet där ingen frågar varifrån pengarna kom.
Steget till att hellre anlita MC-klubbar än Polis eller att stämma om oförrätter i domstol blir den enda säkra hjälpen. MC klubbarnas tillväxt har sin viktigaste bärighet av UCs utslagningar och av de politiska partiernas tysta hyllningar av denna bankernas hämndorganisation mot den som gjorde det enda och otillåtna misstaget oavsett egen eller andras individers orsak.
Jag ”anpassat ”mig och lever bra som konsult för skuldsatta, hur de ska få in pengar svart och hur de undviker att synas och bakom småföretag de själva kontrollerar. Jag debiterar 60% av advokat- och revisorsarvoden, ibland ex gratia och ordnar Internetbank i Sverige, kontokort och ett liv väsenligt bättre än vad UC, banker och deras politiska tillskyndare hoppas på.
Helt felaktigt tror landets Frälse att vi skuldsatta är fattiga. Tro gärna detta, för då underskattas vi och kan byta varor/tjänster/pengar utan att det syns. Jag har aldrig under den vita etableringsperioden i mitt liv insett hur mycket svarta pengar som är i omlopp i den svarta dito och hur lätt det är att få klienter att hellre välja svart betalning/varuuttag än att betala skampriser mot faktura. Nätverken är så väl utbyggda att om jag vill ha en fransk märkeskostym av en annan färg än den jag har idag för ex. 15,000 men arbetar åt en murare, så sker bytena i flera led i svarta nätverk så att jag slutligen kan hämta kostymen hos en ekiperingsfirma som fattat vitsen.
Ta för er, Kollegor!
Ta för er rejält. I Sverige råder Fulltolerans, så om ni är lite diskreta så finner de er aldrig och bankerna kan glädjas åt de stigande dröjsmålsräntora de aldrig kommer att få.
Mvh
Sakkunnig