lördag 17 oktober 2009

Några fler inkassobolag.

På allmän begäran så tänkte jag fortsätta min serie om inkassobolagens inkomster. Faktiskt väldigt intressant information. Det man måste tänka på är dock att ett bolag som AK-inkasso. Har verksamhet i flera länder, det är bara siffror som de redovisar i sitt svenska bolag som jag kan se.

I Sverige har AK, flera bolag registrerade:

AK Portfolio Holding, som utan anställda omsätter 192 771 000:-. Roligt att se är att de har en soliditet på -26.79%. Den som inte känner till vad det innebär kan jag kort säga att de har en betalningsförmåga på minussidan.

AK kontotjänst AB, som endast sysselsätter en person.
Omsätter: 124 299 000:-
Resultat: 82 215 000:-
Tillgångar: 342 093 000:- varav 338 410 000:- i eget kapital.
Redovisade personalkostnade för den enda anställda, 1 879 000:-

AK Inkassotjänst Aktiebolag.Har 89 anställda.
Omsätter: 107 999 000:-
Resultat: 31 669 000:-
Tillgångar: 187 249:- varav -14 648:- i eget kapital.
Omsättning per anställd: 1 213 000:-
Kostnad per anställd: 497 000:-


Intressant, AK inkasso, har alltså över 100 miljoner i skulder. medan AK kontotjänst (de har samma VD) har över 300 miljoner i tillgångar, kan det vara så att de blåser skattemyndigheten på pengar genom att låna av sig själv fram och tillbaka. Det finns ju många sätt att komma undan skatt för pengar man har i ett företag, ett sätt är att starta flera bolag och låta pengar flyta mellan bolagen. Men det skulle väl inte AK göra??? På fattiga riddares forum finns mycket att läsa om detta bolag.

Nästa bolag jag kommer skriva om är Lindorff, men det gör jag en annan dag, det är lite mycket information, som jag måste sätta mig in i. Men jag kan säga så mycket som att om AK har flera bolag för att gå runt skattemyndigheten, så har Lindorff totalt 11 bolag, som heter Lindorff, det kan ju naturligtvis finnas fler som heter något annat. Av dessa elva bolag så har några ingen verksamhet men heller inte några pengar i större utsträckning, men de andra... vi snackar ett bolag som har så mycket pengar så Intrum ser ut som en skolpojke i andra klass, som ska slåss mot killarna i nian...

2 kommentarer:

  1. Me so like this!

    F.ö. ligger nu din blogg kopplad från vår hemsida. www.insolvensstockholm.se

    vänster sida, 5 sista inläggen är dina.

    //Ulrika

    SvaraRadera