måndag 12 oktober 2009

Morgonmöte

Kommer precis ifrån ett morgonmöte på jobbet. Jag har väl inte direkt skrutit med att jag har skulder till mina kollegor och helt plötsligt kommer frågan om skuldsatthet upp. Någon hade sett Skuldfällan på tv3 och började kommentera detta. Jag lyssnade intresserat på åsikterna som lyftes fram. De började diskutera att många människor som äger hus, idag sätts i skuld och någon säger "hur korkade är folk, som sätter sig i en sån situation".
Jag frågar då hur vederbörande menar.
"Ja, men, om man är så korkad så man konsumerar så mycket så får man ju skylla sig själv" svarar han då.
"Men" säger jag, "idag finns det runt 500 000 personer som har skulder hos fogden, får alla dem skylla sig själva?"
Han förklarar då självsäkert att det får dem, och han skulle minnsan aldrig sätta sig i en sådan situation. De andra nickar instämmande.
Jag fortsätter då med att fråga om de vet varför folk hamnar i skuldfällan, de har naturligtvis ingen aning, men svarade att man spenderat för mycket pengar i förhållande till inkomst.
"Det är en anledning, men inte huvudanledningen," svarar jag. "De vanligaste skälen till att folk hamnar i skuldfällan är, Sjukdom, skillsmässa och konkurs, naturligtvis finns de som hamnat där efter överkonsumtion, men de är på intet sätt den vanligaste gruppen. Skuldfällan är ett program där man gör underhållning av andra människors olycka och har inget med verkligheten att göra. Det är ju som att titta på grannfejden och sedan säga att alla grannar bråkar med varandra. Men oavsett vad som ligger bakom en skuldsättning, är det rätt att en människa ska få dras med det resten av livet. Tänk bara på hellikopterrånarna, de kom över ett antal milljoner, åker de dit, så får de max tio år i fängelse, pengarna finns ingen förhoppning att få tillbaka, efter tio år, så är de fria. En skuldsatt människa, är prickad i minst tre år, om man kan betala tillbaka sin skuld. Men för många, så finns ingen möjlighet att lösa sina skulder, man sitter där år efter år. Man kan inte göra vanliga saker, som att hyra släpkärra, skaffa telefonabonemang. och så vidare. Därför att man kanske har kursat ett företag, eller konsumerat för mycket. Men man straffas resten av livet. Om man inte blir beviljad skuldsanering, där reglerna idag är oerhört hårda, så hårda så inte ens hälften av ansökningarna blev beviljade förra året. Och den allmänna åsikten är att dessa människor förtjänar detta, eftersom de kanske tagit ett lån de inte har råd att betala..."

Jag tror dessvärre att många tänker som mina kollegor, på grund av den okunskap som råder i samhället. För att förändra våra vilkor som skuldsatta, så måste vi förändra insikten hos folk runt om kring. Som skuldsatt är man inte fri. Ska man bli straffad värre än värsta brottslingen, för att man någon gång under sitt liv, misslyckats ekonomiskt? I Sverige har en mördare rätt att få en livstidsdom omprövad efter en viss tid, men en skuldsatt har inte rätt att få sina skulder omprövade. Företaget som urspungligen hade skulden, behöver inte ens finnas kvar, eftersom inkassbolagen, är så underbara och driver in den istället.

1 kommentar: