söndag 4 oktober 2009

Inkassokrav

I fredags fick jag ett krav från Gothia Finacial group. Brevet i sig var ett skämt om man ser till god inkassosed, men det kommer jag till i ett framtida inlägg. Det jag har funderat på sedan dess är deras fantastiska avbetalningsplan som de erbjuder mig. Skulden där var på 2800 kronor ungefär. Om jag väljer att avbetala skulden, så lägger de på en uppläggningsavgift på 150 kronor, och fakturaavgift på 50 kronor per faktura, vilket blir 600 kronor på ett år, väljer jag att betala via autogiro, blir fakturaavgiften 30 kronor, alltså 360 kronor på ett år. Om jag nu har räknat rätt så blir alltså den effektiva räntan, om jag väljer att få en pappersfaktura, drygt 27%... Allt detta motiverar de med att det är lagstadgade avgifter. Enligt datainspektionen, så har de möjlighet att lägga på dessa avgifter, men är det då lagstadgat, visst de har rätt att lägga på det, men de måste inte.

Om alla 500 000 hos fogden tar en sådan avbetalning, hos sitt inkassobolag, så har inkassobolagen tjänat 75 000 000:- , bara i uppläggningsavgifter. På ett års fakturaavgifter, har de fått in 300 000 000:- och då är inte räntan inräknad. Det är sköna pengar att ta in från oss skuldsatta.

1 kommentar:

  1. Hej, skulle du kunna skriva ett mail till mig
    ulrika.ring@insolvensstockholm.se och berätta vem du är? Jag dör snart av nyfikenhet... :-O

    //Ulrika

    SvaraRadera